Biztools

Egenskaper ved en dyktig forhandler

Hva kjennetegner en dyktig forhandler? Hvilke egenskaper, forutsetninger og evner må vedkommende ha? Hvilke grunnleggende forhandlingsstrategier følger folk som er gode til å forhandle?

Dyktige forhandlere har noen grunnleggende egenskaper, kompetanser, teknikker og taktikker de trekker på for å nå sine mål i forhandlinger.

 

 

 

 

 

 

  • Er positiv, tålmodig, rolig og alltid godt forberedt
  • Setter seg ambisiøse mål
  • Er innflytelsesrik
  • Snakker velinformert og selvsikkert
  • Er skarp uten å briljere med det
  • Er en meget god lytter
  • Er flink til å tolke signlere og lese mellom linjene
  • Stiller gode spørsmål, timet riktig
  • Skiller mellom fakta og antakelser
  • Leter etter felles interesser og bygger forhandlingene på disse
  • Har mot til å si nei
  • Kan holde kjeft når det kreves
  • Gir aldri gir noe uten å få noe igjen
  • Lar motparten få fordeler langsomt
  • Har troverdighet og nyter respekt
  • Har høy personlig integritet
  • Er ærlig når man er åpen, men er ikke alltid åpen
  • Tenker klart under stress
  • Kan konsentrere seg lenge om gangen og er meget utholdende

 


Annonse

Trenger dere å jobbe med forhandlingsteknikken i salg?

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende samtale!


Telefon +47 98 21 66 75 eller e-post jens@biztools.no.


 

Les mer om "Bedriftstilpasset Salgstrening"!

 

 Egen salgstrening: "Bedre sluttføring og forhandlinger"!  

 

 


 


Relaterte artikler

Forberedelser til salgsforhandlinger 4 sluttføringsteknikker i salg
9 ting å tenke på før sluttføring Hva toppledere forventer av selgere
Selger som naiv forhandler 5 ledertyper og hvordan de beslutter
Forstå kundens kjøpeprosess
 
 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS