Biztools

Hva kjennetegner en god selger?

Selgere må være egenmotiverte. En stor del av tiden jobber vi for oss selv, og det er helt og holdent opp til oss om vi skal lykkes eller ikke.

Gode selgere er typisk mennesker som får ting til å skje. De sitter ikke passivt rundt og venter på at en kunde skal ta kontakt, de er ute i markedet hele tiden på stadig jakt etter nye kunder og salgsmuligheter. De strekker seg lengre enn andre, de yter mer enn forventet, og de benytter enhver anledning til å bygge relasjoner til nye og eksisterende kunder. Videre følger de opp kunder etter at salget er gjort på eget initiativ fordi de vet at det åpner for fornøyde kunder og fremtidig salg.


Det som kanskje mest kjennetegner de beste selgerne er deres evne til å fokusere og prioritere. De vet hva de skal gjøre hver dag, hver uke og hver måned, og de evner å gjøre ting i rett rekkefølge i forhold til viktighet og relevans. De lar seg ikke distrahere av saker som haster men som ikke er viktige.


Dyktige selgere kjenner alle salgstallene sine, de kjenner kundene og territoriet. Spør en god selger om budsjettet hennes og hvordan hun ligger an i forhold til det og du vil få svar umiddelbart.


Du finner aldri en god selger skravlende rundt på huset men hun venter på at telefonen skal ringe. Hun er proaktiv og oppsøkende. En god kollega med lang fartstid i bransje snakker hele tiden om at han ønsker seg "prooverlente" selgere - selgere som er både proaktive og foroverlente.

 

 


Annonse

Bli bedre til å selge?

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende samtale!


Telefon +47 98 21 66 75 eller e-post jens@biztools.no.


 

Les mer om vår Bedriftstilpassete Salgstrening!

 

Les mer om Forbedre Salgsmetodikk!  

 

Les mer om vårt salgskursmateriell for selvstudier i salg!

 


Hvis vi vil lykkes i salg må vi:

  1. Være ekstremt mål- og resultatorienterte. Vi må ha krystallklare mål og bruke disse mål som vår rettesnor i det daglige arbeidet vårt. Vi må aldri la oss affisere eller forstyrre av uvesentligheter. Vi må fokusere alt vi har mot de mål vi har satt oss og de resultater vi skal oppnå.
  2. Ta eierskap til vår egen skjebne. Ved å være dedikerte, proaktive og oppsøkende, har vi kontroll over vår egen skjebne og egne resultater. Vi må huske at det er ingen som kan gjør dette for oss.
  3. Bygge vårt mot og vår kompetanse ved å være lærevillige og flittige - og øve igjen og igjen og igjen. Dess høyere salgsmessig aktivitetsnivå vi har, det mer erfaring og mot bygger vi opp.
  4. Utvikle og skjerpe vårt konkurranseinstinkt. Vi må ikke akseptere annet enn vår beste innsats, og vi må eliminere negativt tankegods.

 


 

Abonnere på BizTools Nyhetsbrev

 

 


 



Relaterte artikler

12 Vegringer i salg Yte eller nyte
Egenskaper ved en dyktig forhandler Topp 10 egenskaper i salg
10 årsaker til at vi trenerer Jakt eller foredling?
Hvordan miste gode selgere? Feilansettelser i salg - de skjulte utgifter
Salg: Fokus på sterke sider 4 kunderoller selger må skape relasjoner med
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS