Biztools

Ikke la hastverk ødelegge

I salg og i livet haster vi alle rundt fra den ene begivenheten, aktiviteten og "prioriteten" til den andre. Hvordan vet vi om det er riktig?

Hvis resultaten våre ikke er som vi ønsker - det være seg i salg, business, familieliv, sosialt eller på andre arenaer - må vi gjøre noe annerledes. I henhold til Albert Einstein, ellers kjent som en ganske glup kar, så er definisjonen på idioti å fortsette å gjøre det samme og samtidig forvente andre resultater.

  

Vi kan ikke fortsette som før, dersom vi ikke er fornøyd med resultatene våre. Vi må gjøre endringer, og vi vet alle hvor utfordrende det kan være.

  

En ting vi trenger for å lykkes med å endre oss, er tid, rom og energi. Vi må rett og slett "rydde plass" til å få til endringer. Det gjøres ikke ved å putte endringer som actionpunkt nummer 21 på dagens gjøremålsliste:

  

...

18. Følge opp leveranse til ABC AS.

19. Oppdatere CRM-systemet med denne ukes endringer.

20. Levere reiseregning for denne måneden - innen fristen i dag kl 16:00.

21. Omprioritere salgshverdagen min slik at jeg får prospektert mer og derved når salgsmålene mine.

22. Arkivere gamle caser som er avsluttet.

...

  

Så, hvordan rydder vi plass til å få til nødvendige endringer?

  

Et meget bra sted å begynne er hastverksfella.

  

Hastverk er den støyende, kravstore, altoverskyggende søsteren til Viktig. 

  

Det som haster har en tendens til å skygge for det som er viktig, særlig det som er viktig men ikke må gjøres nå (dvs det haster ikke.).

  

Faktisk krever det disiplin, struktur og systematikk for å prioritere det som er viktig, men ikke haster fremfor noe som haster (enten det er viktig eller uvesentlig.)

   

En god måte å sortere ut hva som haster og hva som er viktig er å lage en kvadrant hvor den ene aksen er "Haster" og den andre er "Viktig".

   

Prioriteringskvadranten:

Alle aktiviteter, begivenheter, gjøremål og tidsfordriv kan sorteres i de to dimensjonene som gir fire kombinasjoner: "haster og viktig", "haster og ikke viktig", "viktig og haster ikke" og "ikke viktig og ikke haster".

De fleste av oss bruker tiden i de to hastekvadrantene i skjønn blanding mellom det som er viktig og det som ikke er viktig.

Nøkkelpoenget er at når ting haster er det nesten umulig å prioritere mellom det som er viktig og det som ikke er viktig. 

For de fleste av oss som fyller tiden vår og typisk er i tidsklemma, så bruker vi for mye av tiden vår på det som haster, men ikke er viktig, og for lite tid på det som er viktig, men ikke haster.

  

  

  

  

  


Annonse:

Føler du at du kan bli bedre til å nå målene dine?

BizTools har utviklet en pakke: "Slutt å trenere - øk salget", som hjelper deg med å bli mer produktiv.

Innhold i pakken:

  • Måloppnåelse (kompendium)
  • Skyve på ting (mal)
  • Visjon/strategi (mal)
  • Resultater (mal)
  • Egenevaluering (mal)

Pris: kr. 150,- (eks. mva.)

Kjøpsinfo om pakken!


  

Prioriteringskvadranten og typiske aktiviteter:

Ofte er hastesaker viktige ting for andre som de søker å dytte over på oss. En annen persons viktige hastesak, blir vår tidstyv. Her kommer evnen og disiplinen til å si nei til sin rette. (Se artikkelen: Ja er lett - nei er vanskelig).

  

Skal du lykkes i salg (og business og i livet generelt) så må du eliminere uviktige hastesaker og bruke betydelig mer tid på det som er viktig, men som ennå ikke haster. Viktige hastesaker må du selvfølgelig håndtere umiddelbart. 

  

Lykken og suksess ligger i å leve og jobbe største delen av tiden din med viktige ting i en naturlig blanding av ting som haster og ting som ikke haster. Tid, rom og energi til å gjør dette tar du fra de hastesakene som - ved nøyere ettersyn - er uviktige for deg og ditt.

   

Lykke til.

   


 Abonnere på BizTools Nyhetsbrev



Relaterte artikler

1 ting som skiller ut de beste 12 uvaner som hemmer oss
12 tips for å blir bedre til å si nei Topp 10 egenskaper i salg
10 årsaker til at vi trenerer Strategier for énerne
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS