Biztools

Kast ikke bort tiden på svake selgere

Stillingen som salgssjef er kanskje den viktigste og typisk den mest utfordrende stillingen i salg. Ikke gjør det vanskelig for deg selv ved å investere mye i de svakeste selgerne.

Å lede selgere er spennende, utfordrende, komplekst og særdeles menneskeintensivt. Du må rett og slett elske å jobbe med mennekser for å kunne være en vellykket salgssjef - som trives i jobben.

Salgssjefen jobber i krysspresset mellom eget selskap, kunder og selgere.

Vedkommende skal rekruttere, trene, utvikle, måle, administrere, lede, konfrontere, utfordre og motivere selgerne. Han skal hente ut det beste av hver og én i selgerkorpset, fortløpende - og bidra til at selgerne hele tiden holder fokus på sine kjerneoppgaver. Selgere som ikke leverer - og som ikke responderer på tiltak - skal avvikles. Salgssjefen må selv vurdere når det ikke er verdt å investere mer i en selger som ikke leverer.


Annonse:

Vil du ha litt mer kjøtt på beina om B2B salg?

Ambisiøse selgere som vil øke salget sitt, bør investére i denne komplette salgstreningspakken! Med denne kan du lese deg opp, øve og trene på mange av de viktigste salgssituasjonene 

 

Innhold i salgskurset:


- Pakke 1: Bedre møtebooking

- Pakke 2: Kundekartlegging

- Pakke 3: Gode kundemøter

- Pakke 4: Sluttforhandlinger

- Pakke 5: Måloppnåelse

- Pakke 6: Skrive bedre

 

Pris: kr 500,- (eks. mva.)

 

BRENNER DU ETTER Å LYKKES i SALG, MÅ DU TRENE, TRENE OG TRENE!


Informasjon og bestilling her!

 



En viktig del av salgssjefjobben er å balansere tids- og energibruket riktig. De fleste salgssjefer bruker for mye tid og energi på de svake og de håpløse selgerne, på bekostning av de nye og de beste. Det er rett og slett gal prioritering. Som salgsjef risikerer du å miste dine beste selgere, forlenge tiden til nye selgere blir produktive eller gir opp, og slite deg ut mentalt på selgere som uansett ikke kommer til å levere.

En tommelfingerregel er å bruke opp til 30% av tiden på nye selgerne og de som er på vei opp, 10-20 % på den jevne selger, og opp mot 50% på de beste. Bruk kun 5-10% av tiden og energien din på dem som ikke leverer over tid, og som har fått den støtte, trening og hjelp som burde være tilstrekkelig. (Alle har jo vært nyansatte en gang.)

De 5-10 prosentene bruker du til å hjelpe selger som ikke fungerer i selskapet, til å finne seg en ny jobb som passer bedre.

Prioriterer du slik, vil du se et løft i salget og din hverdag som salgssjef blir mye bedre.


 

 Abonnere på BizTools Nyhetsbrev

 

 



 



Relaterte artikler

12 Vegringer i salg Yte eller nyte
Topp 10 egenskaper i salg 10 årsaker til at vi trenerer
Den viktige salgssjefrollen
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS