Biztools

50 prosent av ledere er håpløse

Undersøkelser viser at opptil 50% av ledere er inkompetente. Vi ser på nøkkelegenskaper som bidrar til lederes udugelighet.

En rekke amerikanske undersøkelser viser at 60% til 75% av medarbeidere rangerer egen sjef som det verste ved egen jobb. Selv om Norge er annerledeslandet, er det vel sannsynlig at vi ser tilsvarende tendenser i Norge, om enn ikke så dramatiske misnøyetall.

   

Man kan hevde at selv om medarbeidere mener at sjefen er ubrukelig, så betyr ikke det nødvendigvis at sjefen ér ubrukelig. I enkelte tilfeller er det medarbeideren som er ubrukelig. Dog, har bla Gallup Institute over mange år forsket seg frem til at det er klare korrelasjoner mellom medarbeideres tilfredshet med egen jobb og leder - og harde resultater som overskudd og eieravkastning.

   

Så hva er problemet med disse ubrukelige lederne?

  1. De setter overambisiøse mål som ikke nås. De holder ikke løftene sine, og de kan rett og slette ikke stoles på. De gjør ikke dét de sier de skal gjøre.
  2. De har elendige medmenneskelige egenskaper: de er ikke flinke med mennesker. De trives med å lede ovenifra og ned - som er lite stimulerende for medarbeidere. De er gjerne insensitive og kalde.
  3. De evner ikke å bygge gode team med sterk lagånd. Egentlig er dette ganske fantastisk. Å gi lederansvar til folk som ikke evner å bygge team, er som å gjøre til livredder en som ikke kan svømme. Punkt 2 og 3 går på evnen til bygge, stimulere, styre - kort sagt utvikle mennesker og få det beste ut av dem - som del av et team.
  4. De evner ikke å takle sin egen forfremmelse til lederI salg, ser vi dette særdeles tydelig. En svært dyktig selger kan bli en elendig og destruktiv salgssjef - fordi lederjobben krever medmenneskelige egenskaper og evne til å bygge team. Mange toppselgere klarer ikke omstillingen til å skape resultater gjennom andre og å forholde seg til interne medmenneskelige aspekter ved jobben.

  


Annonse:

Markedets beste E-bok i B2B salg?

- Del 1: Book flere møter

- Del 2: Kjenn din kunde

- Del 3: Effektive møter ansikt-til-ansikt

- Del 4: Sluttfør og forhandle fra styrke

- Pel 5: Tjen bedre ved å nå målene dine

- Del 6: Skriv deg til suksess

 

Pris: kr 500,- (eks. mva.)

 

BRENNER DU ETTER Å LYKKES i SALG, MÅ DU TRENE, TRENE OG TRENE!


Informasjon og bestilling her!


   

Hvordan har deg seg så slik at mange er svake ledere?

De fleste som blir forfremmet til ledere har sterke egenskaper som ligger til grunn for lederansettelsen. Dessverre har mange av de samme ledere også negative egenskaper - som det kan være vanskelige å oppdage. 

   

Narsisissme, for eksempel, er en egenskap som kan være tiltrekkende og sjarmerende i små doser. Over tid, derimot, er det destruktivt. Ledere med sterke narsisisstiske trekk, er svært selvfokuserte, lærer typisk ikke av sine feil og føler at de nærmest har en gudebenådet rett til fordeler og goder. De er rett og slett meget arrogante - ingen god lederegenskap. I enkelte ledere kan man legge til psykopatiske trekk, og da blir pakken komplett. 

Hvordan kan så mange personer med slike egenskaper - bli ledere?

Lederemner med narsisisstiske og / eller psykopatiske trekk, finner det veldig naturlig å søke lederposisjoner. De vil ikke nøle med å strekke seg etter store utfordringer - de ser nærmest på det som en rettighet for dem (…gudebenådet…). 

   

Slike mennesker vil fremstå som kandidater med hårete mål, og det appellerer til de toppledere som søker folk som kan levere resultater.

   

Narsisisster og psykopater gjør det ofte meget bra i intervjusituasjoner. De fremstår handlekraftige og resutatorienterte - som ofte er ettersøkte egenskaper hos ledere. Intervjuer representerer en setting som ikke er i nærheten av å simulere hverdagen for en leder. 

   

Dessverre så sjekker rekrutterere sjeldent referanser hos de underordnete som har forutsetninger til å bedømme en gitt lederkandidat. Referansesjekk gjøres typisk hos leder for vedkommende - en person som ofte ikke har avdekket vedkommende kandidats personligehtssvakheter.

   


 Abonnere på BizTools Nyhetsbrev



Relaterte artikler

Mennesker du bør sky - del 1 Kast ikke bort tiden på svake selgere
Halvparten av selgere i feil jobb Er du en dårlig lagspiller?
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS