Biztools

Mennesker du bør sky - del 2

Vi ser på flere mennesketyper som svekker deg og som du bør redusere omgang med.

I forrige artikkelen: "Mennesker du bør sky - del 1" så vi på tre mennesktyper du bør sky: Dramatikeren, Historikeren og Den manipulerende egoisten. I denne artikkelen ser vi på ytterligere tre typer du bør håndtere.

Det sorte hullet

Noen mennesker er umulige å tilfredsstille - uansett hva du gjør. Du har kanskje prøvd drøssevis av ganger, men det er aldri godt nok. Du gir og gir - men strekker ikke til.


Dessverre er det et faktum i livet at dette er mennesker du aldri vil nå fram til - du kan like godt slutte å investere din tid og energi i dem. Du vil ikke oppnå den anerkjennelse du søker, og du vil ikke makte å endre dem. Et slikt mennekse har et sort emosjonelt hull inne i seg - som du aldri makter å fylle - uansett.


Det beste er å kutte ut all omgang med slik mennesker - om mulig. Du bør i hvert fall redusere omgangen så mye som mulig - og hele tiden være bevisst på din egen hang til å søke å tilfredsstille en slik person.


Jante-skeptikeren 

Dette er personen som alltid vet best - og alltid er kritisk og skeptisk til alt som ikke sugd fra eget bryst. Han vil søke å vanne ut dine drømmer og planer, og han liker ikke at du står på og når egne mål. 


Det finnes visstnok en type krabber som når de ender opp fanget i en grop, så vil de søke å holde tilbake eller dra ned igjen - en handlekraftig krabbe som prøver å klatre ut av gropa. 


Slik fungerer disse menneskene. Hvis du søker å skille deg ut, prøve å oppnå noe utover det vanlige - så er jante-skeptikeren på plass for å holde deg tilbake.


Slike mennesker må du unngå. Vi snakker ikke om folk som viser sunn og kanskje modig skepsis - vi snakker om dem som sykelig søker å sabotere andres drømmer.


Salg 4.0

Markedets beste integrerte E-bok i B2B salg?

Book flere og bedre møter

Få bedre innpass hos store kunder

Effektive møter ansikt-til-ansikt

Sluttfør og forhandle fra styrke

Mentale sider i salg: bli bedre til å nå målene dine

Skriv deg til suksess

Du får læreboka pluss et tosiffret antall digitale maler som gjør at du kommer i gang umiddelbart

 

Pris: kr 500,- (eks. mva.) 


Bestille

Jeg vil lese mer før jeg evt bestiller



Stemmen i hodet

Dette er for endel av oss den verste kritikeren: vår egen indre selvkritiske monolog. Akkurat som jante-skeptikeren søker den indre stemmen å hindre oss i å nå vårt potensial. Ekstra ille er det at den indre stemmen kjenner våre verste sider og alle stygge ting vi har gjort.


Det er ingen enkel oppgave å håndtere vår indre monolog, men det er mulig.


Små positive handlinger i riktig retning gir vårt bevisste intellekt overtaket over den indre stemmen.


Det er også mulig å tenke på noe annet når negative tanker presser på. (Vi snakker ikke her om naturlig bedrøvelse som man opplever når ting er triste, vi snakker om negative tanker som søker å tvinge seg frem - uten å være invitert og uten at det er en reell grunn.)


Det hjelper også å tenke på ting som er oppløftende og positive i livet, når tunge tanker melder seg.

Bevegelse, trim, trening, frisk luft eller opphold i natur viser seg også å gi oss bedre kontroll over vår indre stemme.


Det er faktisk mulig å omprogammere den indre stemmen til å være en supporter fremfor en kritiker, et tema vi kommer til å besøke i en fremtidig artikkel.


 

 Abonnere på BizTools Nyhetsbrev

 

 



Relaterte artikler

10 tips for bedre tidsstyring Enkel modell for balanse i livet
Mennesker du bør sky - del 1 Ikke la deg knekke
Ta det verste først Ikke la hastverk ødelegge
1 ting som skiller ut de beste Nå - ikke etterpå
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS