Biztools

Rotet til alt vondt

Rot stjeler energi, skaper stress, irriterer oss og andre - og er kilden til mye sløsing. Rot reduserer vår evne til å fokusere og behandle informasjon. Med andre ord: rot har en målbar negativ effekt på vår produktivitet. I salg er rot drepen.

Dessuten har rot en tendens til å avle mer rot.

  

Hva gjør vi?

  

Jo, vi rydder opp.

  

Men først, la oss se på hvordan rot oppstår

  • vi samler på ting / dokumenter etc (kjekt å ha, ha bruk for senere, sentimental verdi, som del av vår iboende treneringsevne (skal se å få gjort noe med dette en dag… ))
  • vi kjøper ting (vi ikke trenger - og sliter med å kvitte oss selv ved bomkjøp)
  • vi rydder ikke
  • vi kaster ikke
  • vi blir glad i ting og skaper en slags relasjon til dem (bil, datautstyr / elektronikk (ex Apple)

  • ("Kjekt å ha, kjekt å ha, kanskje vi får bruk for en vakker dag" - fritt etter Øystein Sunde)
  • Det er smertefullt å kaste ting.
  • Det krever emosjonelle avgjørelser / beslutninger
  • Når vi tar på ting - blir vi mer emosjonelt tilknyttet til tingen (få andre til å hjelpe oss med å kaste ting. Jo lenger du holder en ting - dess mer emosjonelt tilknyttet blir du.) Ref Apple "touch and feel".

Typiske arenaer for rot

  • Kontoret
  • Pulten din
  • Desktopen din
  • Filer på PCén din (organisere filsystemet ditt)
  • E-postsystemet (har du en ustrukturert innboks med 10.000 leste og uleste filer?)
  • CRM-verktøyet
  • Kunder, prospekter etc på mange forskjelige steder

  

Her er en liten blandingssliste over ting du bør gjøre / som kan motivere deg til å rydde opp

  • Leting etter ting er sløsing
  • Sløsing koster penger og stjeler salgstid
  • Rot stjeler energi og ødelegger din evne til å fokusere og prioritere riktig
  • Alle ting bør ha sin faste plass
  • Du bør merke tydelig hvor ting skal være
  • Alltid legge ting på sin rette plass
  • Kaste ting som ikke trengs
  • Fjernarkivere ting som må tas vare på, men ikke skal brukes jevnlig

  

I en senere artikkel om rot, skal vi se nærmere på konkrete forslag til hvordan du rydder opp på en rekke arenaer.

  


Salg 4.0

Markedets beste integrerte E-bok i B2B salg?

Book flere og bedre møter

Få bedre innpass hos store kunder

Effektive møter ansikt-til-ansikt

Sluttfør og forhandle fra styrke

Mentale sider i salg: bli bedre til å nå målene dine

Skriv deg til suksess

Du får læreboka pluss et tosiffret antall digitale maler som gjør at du kommer i gang umiddelbart

 

Pris: kr 500,- (eks. mva.) 


Bestille

Jeg vil lese mer før jeg evt bestiller


  

I dag ser vi på e-post.

En enkel oppsskrift for bedre e-postrutiner

  • Opprette flere e-postkonto - minimum en for jobb og en for privat bruk!
  • Vær dispilnert med hensyn til hvilken e-postadresse du oppgir i enhver sammenheng!
  • Lag mapper for dine viktigste kategorier!
  • Sortere / arkivere umiddelbart alle inn- og utgående mailer relatert til de viktigste kategoriene!
  • Slett alle mail som ikke MÅ tas vare på!
  • Ikke la noen mail forbli uleste!
  • La øvrige mail ligge i innboksen!
  • Hver tredje måned flytter du mailer i inn og utboksen som er eldre enn 6 måneder inn et fjernarkiv!

  

Feks 1. Juli 2017 flytter du alle mailer som er datert før 1. januar 2017 inn i en mappe du kalle feks Arkiv 2017. Da er eldre mail ute av innboksen din, du kan søke frem gamle e-poster i arkivet, og du har en innboks med e-poster som er maks 6-9 måneder gamle. Du justerer selvfølgelig antall måneder etc etter egen situasjon og eget behov.

  

Alle viktige mailer er fotløpende sortert i relevante mapper. 

  

Har du et salgsstøtteverktøy så bruk systemets evne til å lenke relevante e-poster til person og bedrift. Et lite tips er kun å lenke e-poster med viktig og relevant informasjon, ikke en mengde uvesentligheter (som feks en mailutvekslingsrunde knyttet til å tidfeste et møte.). Er du skjønnsom når du velger hvilke mailer du lenker, får du ryddige kundekort med relevant informasjon.

  

PS. Har du akkurat nå flere år med e-poster i en gigantisk innmappe?

   

Ikke vent til du skal begynne på den ultimate (= aldri?) sorterings- og arkiveringsjobben.

  

Begynne med å lage arkivmapper: feks 2014, 2015, 2016 og 2017!

  

Sorter all epost på dato, og flytt alle e-post med dato 2014 til Mappe 2014, e-post datert 2015 til mappe 2015 etc!

  

Da får du ryddet i innboksen din, du kan finne alle gamle e-poster lett i arkivene, og du kan begynne på en ny rutine (som beskrevet ovenfor) fra og med i dag - slik at innboksen din aldri igjen blir en gigantisk, uoversiktlig, knapt søkbar hummer-og-kanari-bøtte.

 

Lykke til!

  

(Og begynn i dag!)

  


 Abonnere på BizTools Nyhetsbrev

 (BizTools´ukentlige nyhetsbrev om personlig utvikling, salg og ledelse)


Relaterte artikler

10 leveregler for proaktive selgere 1 ting som skiller ut de beste
Yte eller nyte Strategier for énerne
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS