Biztools

1 triks som skaper vekst

Lever vi på vane og står på - på det det jevne, så blir resultatene deretter. Vi vokser heller ikke som mennesker, forretningsfolk, selgere eller ledere.

Vi mennesker er vanedyr. De fleste av oss liker instinktivt å gjøre det samme i dag som vi gjorde i går. Videre ønsker vi at det samme skal skje i morgen. Det tar ikke lange tiden før vi ender opp med å leve på automatikk.


Endring blir et ork, vi søker det trygge, kjente og vante. Faktisk er det slik at mange av oss foretrekker det kjipe og kjente fremfor det nye og usikre. 


Dette er mekanismene bak situasjoner der vi forblir i elendige forhold, trasker rundt i jobber som ikke utfordrer oss eller omgir oss med mennesker som tapper oss for energi.

 

I salg - et yrke som er i evig utvikling - har du ikke sjanse over tid dersom du ikke endrer deg. Kunder er mye mer informerte enn før, stadig flere og mer komplekse transaksjoner automatiseres, og selgers verktøye kasse utvides og endres fortløpende. Kunder blir stadig mer kravstore og mindre betalingsvillige - og konkurransen øker. Teknologiendringer gjør at konkurransen har gått fra lokal til nasjonal til regional og nå global på noen få år. Som selger sloss du ikke lenger bare mot naboen - du sloss også med kineseren som gruser deg på pris.


Ikke bare blir vi rammet av stagnasjon individuelt, vi ser eksempler på dette i alle typer organisasjoner.  Indivduell stillstand blir fort bedriftskulturelle fenomener. Giganter som Kodak (som ryktes å ha utviklet digital-kameraet alllerede for flere titalls år siden) gikk over ende fordi selskapet fortsatte på samme spor år etter år. 


For endel år siden var Microsoft en spenstig selskap som utfordret omgivelsene - mens selskapet nå er en koloss som sliter med å være relevant i neste steg i den teknologiske utviklingen fordi selskapet ikke evner å frigi seg fra tvangstrøyene Windows og Office. 



Salg 4.0

Markedets beste integrerte E-bok i B2B salg?

Book flere og bedre møter

Få bedre innpass hos store kunder

Effektive møter ansikt-til-ansikt

Sluttfør og forhandle fra styrke

Mentale sider i salg: bli bedre til å nå målene dine

Skriv deg til suksess

Du får læreboka pluss et tosiffret antall digitale maler som gjør at du kommer i gang umiddelbart

 

Pris: kr 500,- (eks. mva.) 


Bestille

Jeg vil lese mer før jeg evt bestiller



"The rise and fall and rise and fall (?)" av Apple er et annet eksempel. Når Apple satser på det trygge og kjente så stagnerer selskapet. iPhone 10 og iPad 12 holder bare ikke. Tør og makter Tim Cook å satse huset på den neste store tingen - eller blir det litt større skjerm (vs Samsung) og litt billigere plastikkdeksel (vs billige Kina-smartelefoner)?

 

Nå er manesjen rundt Apple dominert av Wall Street-gribber som snakker om å øke Apples tilbakejøp av egne aksjer for å tilfredsstille aksjonærer. Det blir ikke mye innovasjon og grensesprening av slikt. Jobs ville GREMMES.

 

Hva kan vi så gjøre for å unngå å stagnere - unngå å bli sittende fast i vår komfortable hverdag?


Jo vi må utfordre oss selv. Så dagens råd er: gjør én skummel ting hver eneste dag!


Skummel betyr at sommerfuglene letter i magen. At svetten setter seg litt i pannebrasken. At du kjenner litt frustrasjon, motløsthet, ikke umiddelbart ser løsningen, at det smerter litt i magen. Likevel presser du på og gjennomfører. Poenget er ikke at du nødvendigvis skal lykkes - dvs oppnå dét resultatet du håper på - hver gang. Poenget er at du kaster deg ut i det og gyver løs - selv om det er ubehagelig.


Det er mye sannhet i uttrykket "No pain, no gain!" Uten smerte, ingen vekst. Uten ubehag, intet løft.


Om du velger å gjøre dette på det personlige planet, eller i jobb eller karriere - spiller ingen rolle. Poenget er at du uforder deg selv litt hver eneste dag. Det utgjør ikke store forskjellen fra en dag til den neste, men over ett år - 365 dager - gir det betydelig gevinst.


Lykke til - slipp sommerfuglene løs!


 Abonnere på BizTools Nyhetsbrev

 

 (BizTools´ukentlige nyhetsbrev om personlig utvikling, salg og ledelse


Relaterte artikler

Prisen for å skyve på frister Mennesker du bør sky - del 2
Mennesker du bør sky - del 1 Ta det verste først
12 tips for å blir bedre til å si nei Yte eller nyte
10 årsaker til at vi trenerer Strategier for énerne
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS