Biztools

10 ord du bruker feil - del 1

Dagens språkrøkt; siden skriftlig kommunikasjon blir stadig viktigere spanderer vi på oss litt språklig råkost i dag. Dette er ting du bør være deg bevist - oops: bevisst.

Selv om vi i salg jobber mye ansikt-til-ansikt eller øre-til-øre må vi ta det skriftlige på alvor. Anbud og anbudslignende prosesser tar over stadig større deler av salget. Skriftlig oppfølging etter alle kontakter med kunder og prospekter bør være regelen.

 

Da er det rasjonelt for oss som lever av salg å jobbe også med skriftspråket og vår skriftlige presisjon.

 

Vi ser på 10 ord / uttrykk det kan være lett å forveksle:

 

1. Aktivere vs aktivisere

Vi aktiviserer selgere i et salgsteam, mens man aktiverer det nye bankkortet. 

 

2. Arte seg vs utarte

Selgerne arter seg vel i det daglige, men det hele utartet på natten på sommerfesten.

 

(Arte seg = ta form, utvikle seg. Utarte (uten seg) = utvikle seg i en dprlg retning.¨

 

3. Bemerke vs gjøre seg bemerket.

Hun gjorde seg bemerket som ny selger i selskapet. Salgssjefen bemerket dette.

 

(bemerke = legge merke til; gjøre seg bemerket = bli lagt merke til)

 

4. Bestrebe seg på vs tilstrebe

Han bestreber seg på å gjøre alt pinlig korrekt i kundearbeidet. Hun er vant til å vinne og tilstreber plassen som toppselger.

 

(bestrebe seg = forsøke så godt en kan; tilstrebe = ta sikte på)

 


Salg 4.0

Markedets beste integrerte E-bok i B2B salg?

Book flere og bedre møter

Få bedre innpass hos store kunder

Effektive møter ansikt-til-ansikt

Sluttfør og forhandle fra styrke

Mentale sider i salg: bli bedre til å nå målene dine

Skriv deg til suksess

Du får læreboka pluss et tosiffret antall digitale maler som gjør at du kommer i gang umiddelbart

 

Pris: kr 500,- (eks. mva.) 


Bestille

Jeg vil lese mer før jeg evt bestiller


 

5. Betenkelig vs betenkt

Salgssjefen var betenkt. Utviklingen i salget siden sommeren var betenkelig.

 

(betenkelig = tvilsom; betenkt = i tvil)

 

6. Bevilgning vs bevlling

Utviklingen i selskapet skjøt fart da det fikk en bevilgning på over én million kroner.  Likevel lot bevillingen til å drive med avfallshåndtering vente på seg.

 

(bevilgning = tildeling av penger; bevilling = offentlig tillatelse til å starte / drive en bevillingspliktig virksomhet)

 

7. Bevist vs bevisst

Hun hadde et vitne som bevis på at hun var uskyldig. Da han beholdt pengene selv, var han seg ikke bevisst at han gjorde noe galt.

 

8. Da vs når (som konkunksjoner)

Da han begynte i salgsavdelingen for fem år siden, var de bare fire selgere. Da kunden ombestemte seg, mistet han salget.

 

Nå når han er blitt salgssjef, er det til sammen 20 selgere. Når året er omme, vil han endelig slå salgsrekorden i selskapet.

 

(da = om en enkelt gang i fortid eller nåtid; når = om noe som gjentar seg eller om framtid)

 

9. Døye vs døyve

Han døyet perioden som ny selger uten portefølje og jobbet knallhardt, og sakte men sikkert kom suksessen. Han døyvet smerten når prospekter kjeftet på ham - ved å ta seg en kort luftetur.

 

(døye = holde ut; døyve = dempe / lindre) 

 

10. Enkel vs enkelt

Møtebooking var en enkel oppgave for ham. Han trengte som regel kun en enkelt telefon for å få et møte.

 

(en enkel opgave = lett; en enkelt gang = bare én)

 

Lykke til!

 


 Abonnere på BizTools Nyhetsbrev

 (BizTools´ukentlige nyhetsbrev om personlig utvikling, salg og ledelse


Relaterte artikler

Skriv deg til suksess Hvordan selge via anbud?
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS