Biztools

Grave i fortiden - eller se fremover?

Hva er ditt perspektiv i livet? Liker du å grave fortiden, planlegger du fremtiden, er du likegyldig eller liker du å belønne deg selv i dag? Legendariske og pensjonerte Stanford University psykologi-professor Philip Zimbardo, har utviklet en spennende modell som rubriserer oss i seks kategorier.

I henhold til professor Phillip Zimbardo, er den beste perspektiv-kombinasjonen å ha en solid dose med positiv fortid, en bra porsjon fremtidsorientert målretting, balansert ut med selektiv hedonisme light - slik at du ikke blir arbeidsnarkoman.

 

  

Hvilken kategori tilhører du?

   

  1. Har du gode minner fra fortiden og er derfor trygg på deg selv?
  2. Eller, har du sørgelige opplevelser, følelse av anger eller triste minner fra fortiden?
  3. Er du en hedonist som fokuserer på nytelse i nået?
  4. Eller er du målrettet, fokuserer på fremtiden og vurderer kost og nytte av dine avgjørelser og handlinger?
  5. Har du en mer fatalistisk holdning hvor føler ting skjer uten at du har noe kontroll og det derfor ikke betyr noe hva du gjør?
  6. Eller er du spirituell og lykkelig med med en klokketro på livet etter døden?

Sterk kost.

   

Du spør deg kanskje hva dette har med salg og business å gjøre.

 

Å lykkes i salg krever god salgsfaglig kompetanse, solid kunnskap om marked og bransje, sterke evner til å knytte eget selskaps løsninger til kunders behov og en robust, proaktiv mentalitet.

   

Siden salg trekker mye på vår evne til mental mobilisering, kan det være greit å vite hva slags mental ballast vi drar på til enhver tid - slik at vi kan gjøre noe med det.

 

Min erfaring - etter over 25 års i faget - er at selgere som sliter med å nå målene sine

Det er selvfølgelig andre årsaker til salgssvikt, men på individuell basis er det ofte viktige, mentale komponenter til salgssvikten.

   


Salg 4.0

Markedets beste E-bok i B2B salg?

Book flere og bedre møter

Forstå kunder og deres kjøpsprosess

Effektive møter ansikt-til-ansikt

Sluttfør og forhandle fra styrke

Mentale sider i salg: bli bedre til å nå målene dine

Du får læreboka pluss et tosiffret antall digitale maler som gjør at du kommer i gang umiddelbart

 

Pris: kr 500,- (eks. mva.) 

Les mer / bestill

   


   

Heldigvis - i henhold til profesor Zimbardo, kan vi gjøre noe med vårt tidsperspektiv og utsyn.

 

Sliter du med dårlige vibrasjoner til fortiden, kan du forbedre dette ved å finne fram til det som tross alt var positivt i fortiden. Du kan kontakte folk som hadde en positiv innvirkning på deg eller du kan forske på slekten. Å liste opp alt som er bra nå, trekker også i riktig retnig ved å dempe innflytelsen av en negativ fortid. Poenget er å skape en alternativ og mer positiv tolkning av det som allerede har skjedd.

 

Hvis du er dårlig til å planlegge for fremtiden, bør du legge en innsats i å forbedre ditt system for tidsstyring. Du kan også planlegge en positiv begivenhet (feks en familieferie) frem i tid. Da får du noe positivt å se frem til. Å bidra med frivillig arbeid kan også hjelpe deg med å løfte blikket fremover.

 

Er du for "flink" til å belønne deg selv i nået, er det smart å gjøre små steg i positiv retning. Er du for eksempel i ferd med å belønne deg selv med en noe usunt å spise eller drikke kan du jo kompensere litt ved å gå til butikken. Skal du spise den sjokoladen uansett - skader det ikke å svi av noen kalorier til og fra butikken. Da vil du også få tid til å reflektere over dine impulser fremfor å feie ned til butikken på to minutter og polere ned sjokoladen i ett jafs. Det kan jo hende at du legger inn en omvei hjem av og til - eller i blant finner på at du heller går turen men dropper snacksen.

 

Uansett - så viser forskning og erfaring at selv knøttsmå steg i riktig retning har en positiv effekt på oss - enten vi trenerer eller er i overkant flinke med å belønne oss selv i nået.

 

Sliter du med et fatalistisk perspektiv, viser Zimbardo til at du kan lære deg noe nytt - et fag eller en hobby. Det å utvikle gode ferdigheter på et felt har oftest en postiv innvirkning på vårt utsyn generelt. Kan du gjøre dette sammen med noen andre, får du også sosiale og relasjonelle gevinster.

 

I salg, er det siste poenget meget viktig. Sliter du med å lykkes og føler at ikke noe av det du gjør - fungerer kan det å trene på nye ferdigheter i salg virkelig hjelpe. En forutsetning er at du tør å utfordre deg selv.

 

På netstedet http://www.thetimeparadox.com kan du ta en grundig test for å se hvor du ligger an i henhold til Zimbarids kategorier, og skulle du virkelig ha lyst til å fordype deg, kan du kjøpe boken: The Time Paradox

  

Les mer om Phillip Zimbardo på hans offisielle hjemmeside og på Wikipedia

  

Utsyn

Tidsperspektiv

Kjennetegn

Positiv fortid

Fortid

Kun gode minner fra fortiden

Negativ fortid

Fortid

Anger, dårlige minner / tanker om fortiden

Hedonistisk

Nåtid

Belønner deg selv nå.

Fatalistisk

Nåtid

Lav tro på egen innvirkning. Så hvorfor bry seg.

Målrettet

Fremtid

Du ser fremover og vurderer kost / nytte av handlinger / avgjørelser

Spirituell

Fremtid

Du lever godt - i troen på liv etter døden

   


 Abonnere på BizTools Nyhetsbrev

 (BizTools´nyhetsbrev om personlig utvikling, salg og ledelse

   


Relaterte artikler

1 triks som skaper vekst Rotet til alt vondt
Prisen for å skyve på frister 10 tips for bedre tidsstyring
Halvparten av selgere i feil jobb Ikke la deg knekke
Ta det verste først Ikke la hastverk ødelegge
12 Vegringer i salg Yte eller nyte
Topp 10 egenskaper i salg 10 årsaker til at vi trenerer
Strategier for énerne
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS