Biztools

5 tips for å klarne hjernen

Når hodet vårt er full av tanker blir vi mer stresset og mindre produktive. Her er noen tips for hvordan vi kan klarne hjernen når vi må yte på vårt beste.

Salg og business er som konkuranseidrett, og vi må være skjerpet hver eneste dag. For å være skjerpet må vi klarne hjernen. Her er noen gode tips:

1. Gjør en hjernedump

Skriv ned alle gjøremål, frister, bekymringer og ting du føler du må huske på en liste. Dette gjør du i brainstorming-modus, og du skirver det ned hulter til bulter. Ikke strukturér listen - det kan du gjøre en annen gang. Skriv og skriv og skriv helt til du ikke kommer på noe flere ting. Hjernen føles tom - og det er poenget. Du har nå ryddet plass til å kunne fokusere.


Når du har gjennomført hjernedumpen kan du begynen å plukke ting fra bruttolisten og flytte over til din prioriterte gjøremålsliste. Du velger selv om du skriver på papir, datamaskinen, nettbrettet eller smarttelefonen.


2. Skriv ned løse tanker i en journal

En variant av hjernedumpen er å skrive ned alle løpende tanker. I denne prosessen skriver du alle tanker som dukker opp. Ikke sensurér deg selv - alt som dukker opp skal ned på papiret. Tenk heller ikke på grammatikk, staving eller tegnsetting. Det du skriver behøver heller ikke ha noen "mening". Poenget er at du får kanalisert alle tankene dine.  Når hjernene føles tom - har du igjen fått ryddet plass til å kunne fokusere.


3. Fem minutters meditering

Bare noen få minutters stille meditering kan være nok til å tømme hjernen for bekymringer, strøtanker og støy. Sett en timer på fem minutter. Lukk øynene og fokuser på egen pust. Så snart tanker kommer pressende, refokusér på din egen pust. I løpet av fem minutter vil du merke at roen har senket seg, og du har fått ryddet plass til å ta fatt neste viktige gjøremål.



Salg 4.0

Markedets beste integrerte E-bok i B2B salg?

Book flere og bedre møter

Få bedre innpass hos store kunder

Effektive møter ansikt-til-ansikt

Sluttfør og forhandle fra styrke

Mentale sider i salg: bli bedre til å nå målene dine

Skriv deg til suksess

Du får læreboka pluss et tosiffret antall digitale maler som gjør at du kommer i gang umiddelbart

 

Pris: kr 500,- (eks. mva.) 


Bestille

Jeg vil lese mer før jeg evt bestiller


 

4. Snakk med noen om det som skaper mental støy

Når vi snakker med noen om et problem, gir det oss ofte et annet perspektiv. Det å bli lyttet til har også en tendens til å redusere intensiteten i bekymringene våre. Andres innspill kan også gi gode idéer og initiere mobiliseringskraft hos oss slik at vi tar fatt på utfordringene fremfor å bekymre oss for dem.


5. Gjør et sceneskifte

Å gjøre arbeid på et helt annet sted enn du pleier - kan også en forfriskende og fornyende effekt. Hvis du sliter med å fokusere på og derved få gjennomført en oppgave, kan du ved å bytte omgivelser redusere kjedsomheten og øke din mobiliseringskraft.


Abonnere på BizTools Nyhetsbrev

 (BizTools´ukentlige nyhetsbrev om personlig utvikling, salg og ledelse)

Flere artikler fra BizTools Blogg


Relaterte artikler

Grave i fortiden - eller se fremover? 1 triks som skaper vekst
Rotet til alt vondt Prisen for å skyve på frister
10 tips for bedre tidsstyring
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS