Biztools

4 mennesketyper på kundesiden

Persongalleriet på kundesiden varierer stort. Som selgere må vi tilpasse vår salgstilnærming til den gitte person hos kunde eller prospekt. Vi ser på fire erketyper.

Snittselgeren følger samme tilnærming i alle situasjoner. Den våkne selger, derimot, tilpasser sin tilnærming hver gang.

 

Et viktig element i alt salg er personligheten til den gitte, potensielle kunde. Vi ser på fire svært forskjellige mennesketyper.

 

Tar du høyde for kunders personlighet og legger opp salgsløpet deretter, vil du øke sjansen betydelig for å nå salgsmålene dine.

 

Pessimisten

  • Evner i liten grad å se saken fra andres side
  • Fokusert på det som kan gå galt.
  • Synes mennesker som ikke deler denne innstillingen er lettsindige og overfladiske
  • Hater bløffmakere

Den usikre

  • Lite markeringsbehov, mangler selvtillit
  • Kommer sjeldent med åpne motforestillinger
  • Lett å undervurdere
  • Evner ikke å synliggjøre egne krav
  • Svært vanskelig for å ta en avgjørelse


Salg 4.0

Markedets beste integrerte E-bok i B2B salg?

Book flere og bedre møter

Få bedre innpass hos store kunder

Effektive møter ansikt-til-ansikt

Sluttfør og forhandle fra styrke

Mentale sider i salg: bli bedre til å nå målene dine

Skriv deg til suksess

Du får læreboka pluss et tosiffret antall digitale maler som gjør at du kommer i gang umiddelbart

 

Pris: kr 500,- (eks. mva.) 


Bestille

Jeg vil lese mer før jeg evt bestiller


 

Følelsesmennesket

  • Stemningsdrevet og utadvendt
  • Liker å være sammen med mennesker, lett for å komme på frekvens med andre
  • God til å leve seg inn i andres situasjon (høy empati)
  • Rik fantasi og søker stadig nye inntrykk og opplevelser
  • Kjapp i oppfattelsen, men ofte for utålmodig for dybdekunnskap
  • Glad i å føre ordet
  • Signaliserer mer kjøpelyst enn situasjonen tilsier
  • Ønsker å skape god stemning og bli likt av selger

Hersketypen

  • Trang til å dominere og lite villig til å la seg dirigere av andre
  • Ønsker å stå på egne ben og løse problemer selv
  • Har mye energi og er svært handlekraftig
  • Følger råd kun hvis vedkommende er enig i rådet

 


Abonnere på BizTools Nyhetsbrev

 (BizTools´ukentlige nyhetsbrev om personlig utvikling, salg og ledelse)

Flere artikler fra BizTools Blogg


Relaterte artikler

17 steg i kjøpsprosessen Hva toppledere forventer av selgere
Forstå kundens kjøpeprosess Kunde kjøper verdi - ikke produkter
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS