Biztools

Er du modig?

I salg, i business og i livet hjelper det å være modig. Uten mot er det vanskelig å skape noe av verdi.

Trenger vi mot i salg?


Ja, i høyeste grad.


1) Det krever mot å kontakte prospektive kunder som i utgangspunktet ikke er i interessert i å snakke med deg. Hvis motet svikter, ender vi opp i vegringsmodus - og vi trenerer nysalgsinnsats.


2) Det krever mot å stille gode, tøffe spørsmål om hva konsekvensene er for en kunde knyttet til et identifsert behov eller problem.


3) Det krever mot å utfordre kunders motforestillinger for å avklare om kunde har en reell grunn til ikke å kunne kjøpe, eller om kunden nøler fordi hun ikke har fått alle svarene hun trenger. Selgere som ikke tør bore i motforestillinger, går glipp av mange salg.


4) Det krever mot å kontakte en kunde eller prospekt umiddelbart med dårlige nyheter. Mange selgere utsetter det å legge frem dårlig nytt for kunder i fåfengt håp om at ting skal løse seg selv. Det gjør de aldri. På sikt lønner det seg å konfrontere ubehageligheter snarest mulig. Når kunden selv oppdager at ting ikke er på stell, er det alt for sent - og mye mer kostbart. På den anne side får kunder respekt for selgere som kommer med dårlig nytt så snart som mulig.


5) Det krever mot å si nei til kunder og trekke opp grenser for kunder og prospekter. Alt for mange av oss i salg er dumsnille og lar oss misbruke. Det er ren feighet.


6) Det krever mot å risikere et salg ved å nekte flere innrømmelser ved sluttføring eller i forhandlinger. Er vi feige, fortsetter vi å gi, å gi, å gi - helt til marginenen våre er borte.



Salg 4.0

Markedets beste integrerte E-bok i B2B salg?

Book flere og bedre møter

Få bedre innpass hos store kunder

Effektive møter ansikt-til-ansikt

Sluttfør og forhandle fra styrke

Mentale sider i salg: bli bedre til å nå målene dine

Skriv deg til suksess

Du får læreboka pluss et tosiffret antall digitale maler som gjør at du kommer i gang umiddelbart

 

Pris: kr 500,- (eks. mva.) 


Bestille

Jeg vil lese mer før jeg evt bestiller


 

7) Det krever mot å selge på verdi og goder, fremfor pris. Det er ikke særlig modig å søke å være billigst, men det er modig å søke å være best.


8) Det krever mot å satse på å bli den beste selgeren i selskapet. Det krever ikke særlig mye mot å legge opp til å selge akkurat nok til at du får lønn og beholder jobben.


9) Det krever mot å si nei til kollegers og lederes forespørsler - som stjeler tid og energi, og som tar deg vekk fra produktivt salgsarbeid.


10) Det krever mot å nullstille seg og gyve løs på neste salgsoppgave etter å ha tapt i kampen om et viktig salg eller fått mange nei i trynet på rad.


11) Det krever mot å utfordre seg selv hver eneste dag ved å prøve nye ting, strekke seg etter nye mål, søke å lære noe nytt eller gjøre ubehagelige ting. Å fortsette i samme, gamle spor - krever lite mot.


12) Det krever mot å konfrontere ledelsen i eget selskap dersom du ser urett, feil, uetiske handlinger eller rene ulovligheter. Å lukke øynene og la ting skure og gå - krever lite mot.

 

13) Det krever mot å være kreativ ved for eksempel å legge legge frem uventete eller annerledes løsninger for kunder.

 

14) Det krever mot å skape noe nytt fremfor å bruke det kjente og det kjære.

 

15. Det krever mot å tro på en idé og legge innsats i å realisere idéen.

 

16) Det krever mot å gå egne veier, fremfor de veiene andre mener du bør gå.

 

Vær modig i salg, i business og i livet!

 


Abonnere på BizTools Nyhetsbrev

 (BizTools´ukentlige nyhetsbrev om personlig utvikling, salg og ledelse)

Flere artikler fra BizTools Blogg


Relaterte artikler

Disiplin som salgsverktøy Ta det verste først
1 ting som skiller ut de beste Hvorfor lyver selgere OG kjøpere?
Is i magen - ikke rabattér 12 Vegringer i salg
Yte eller nyte Egenskaper ved en dyktig forhandler
9 ting å tenke på før sluttføring 10 årsaker til at vi trenerer
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS