Biztools

Bør alle gjøre alt i salg?

Bedrifter har en tendens til å tro at alle i salg bør gjøre alle oppgaver. Derfor ser vi lite spesialisering. Spørsmålet er om det er hensiktsmessig.

Få selgere behersker alle oppgaver de er pålagt eller forventet å gjennomføre i salg. Resultatet er at selgere kan være svært flinke til noen oppgaver, middels dyktige til andre og elendige til enkelte oppgaver. 

  

Valget om å la alle gjøre alt i salg, bygger ofte på manglende innsikt i den strategiske salgsledelsen.

I salgsorganisasjoner som driver enkel, transaksjonsorientert salg, fungerer denne modellen typisk greit. I komplekse salg, derimot fungerer det ofte dårlig - og vi ser mye sløsing.

  

Har du ti selgere i en salgsavdeling, har du ti sett med egenskaper, ferdigheter, holdninger, ambisjoner, talenter og sterke sider. Noen er svært dyktige på enkelte oppgaver, mens andre har sin styrke på andre områder.

   

De fleste bedrifter har fått med seg at de er lurt å la noen ta vare på kunder ("farming") mens andre skal jakte nye kunder ("hunting"). Enkelte organisasjoner som jobber mye med anbud har funnet ut at det er lurt å la hun som er dyktg til å skrive tar ansvar for anbud ("bid management"). Videre har endel virksomheter organisert seg ved at store kunder få dedikerte storekundeselgere ("key account managere") mens andre tar seg av produktsalget. 

   

Selskaper som driver med kompliserte løsninger har typisk fageksperter - som har menneskeferdigheter gode nok til å jobbe direkte med kunder -  til å hjelpe selgere ("sales support").

   

Likevel erfarer jeg at hovedparten av selgere i mange virksomheter har et voldsomt spenn i arbeidsoppgaver de skal håndtere. Det er rett og slett urealistisk at de skal takle alle disse oppgavene på en god måte.

   

Oppgaver varierer fra det å ringe prospektive kunder uten noen relasjon fra før, komplekse eller detaljorienterte administrative oppgaver, til kundebehandling og god, skriftlig kommunikasjon.

   

Hadde man skulle ansatt folk spesifikt for hver enkelt av disse forskjellige oppgavene, ville personprofilen sett dramatisk annerledes ut - for hver stilling. 

   

Til enkelte oppgaver (jakte nye kunder) må du ha tykk hud, sterkt vinnerdriv og ikke for høy empati, mens du til andre oppgaver må være nøyaktig, nitidig, detaljorientert og flittig (administrative oppgaver). 

   

Atter andre oppgaver krever høy empati, moderat vinnerdriv og tålmodighet (kundeeierskap / "account management"), mens du på kundeservice trenger det samme pluss en mental robusthet og god evne til å ta i mot kritikk uten å internalisere det eller ta til motmæle. 

   

Skal du utforme gode løsningsforslag, tilbud eller anbud, må du være utstyrt med gode kremmerinstinkter, kreativitet og langt over snittet skriveferdigheter.

   

Skal du forhandle med en stor, potensiell kunde om et viktig salg må du være rolig, disiplinert, ha is i magen og samtidig være villig til å ta risiko og være knalltøff på hva du vil oppnå.

   

La meg gjøre det helt klart: det er vanskelig å finne den optimale organisering. Likevel sitter du i en posisjon som ansvarlig for den strategisk salgsledelsen, bør du ha følgende klart for deg:

  • hvilke kjerneoppgaver skal løses (prosessene)
  • hvilke egenskaper, ferdigheter og holdninger trengs for å løse disse (menneskene)
  • hvordan lære opp, trene og utvikle folkene i de forskjellige oppgavene (salgstrening)
  • hvordan lede, administrere, motivere, belønne, rekruttere og avvikle mennesker (salgsledelse)
  • hvilke roller, ansvar og oppgaver skal den enkelte ha/gjøre (organisering)
  • hvordan sørge for god flyt mellom de forskjellige rollene / oppgavene (samhandling)

Det er utfordrende å skru sammen ev salgsvirksomhet som fungerer optimalt, og du kan dessverre ikke regne med at en gitt modell varer lenge. Det er faktisk en løpende oppgave å måle, vurdere, evaluere, analysere, endre og tilpasse modellen til virkeligheten (konkurransesituasjon, markedsforhold, produktportefølje, interne selskapsforhold etc).

   

Det som uansett bør være ledetråden er å definere de viktigste, ulike kjerneoppgavene og legge opp rollene i salg deretter. Når oppgaver og roller er på plass, kan du begynne å fylle rollene med mennesker som matcher profilmessig.

   

Opererer virksomheten - derimot - med en statisk salgsmodell der "alle gjør alt" (Spagatmodellen) kan jeg garantere betydelig grad av sløsing og tapte salg.

  

      


  

  

Forfatter: Jens T. Kanden 

Salgtrener og salgsrådgiver

Tel: +47 98 21 66 75

E-post: jka@salesforce1.no

Web: www.salesforce1.no

Daglig leder / partner SalesForce1 Norge AS


Relaterte artikler

12 Vegringer i salg Egenskaper ved en dyktig forhandler
9 ting å tenke på før sluttføring Jakt eller foredling?
Hvordan selge via anbud? Salg: Fokus på sterke sider
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS