Er vi proaktive i vårt salgs- og markedsarbeid eller jobber vi etter innfallsmetoden?
I dagens tøffe marked må vi vokte oss for ikke å bli drevet fra skanse til skanse.
I stedet for å handle basert på impulsive idéer må vårt salgs- og markedsarbeid være forankret i en konkret og systematisk salgsstrategi.
Vi bør spørre oss selv:
1. Har vi krystallklare mål og planer for vårt salgs- og markedsarbeid?
2. Har vi identifisert de markedssegmentene som har størst potensial?
3. Har vi kartlagt de stegene en gitt kunde må gjennom i sin kjøpsprosess?
4. Har vi kartlagt og skapt dialog med de relevante kjøperollene hos en gitt kunde / et gitt prospekt?
Salg 4.0
Markedets beste E-bok i B2B salg?
Book flere og bedre møter
Få bedre innpass hos store kunder
Effektive møter ansikt-til-ansikt
Sluttfør og forhandle fra styrke
Mentale sider i salg: bli bedre til å nå målene dine
(Skriv deg til suksess)
Du får læreboka pluss et tosiffret antall digitale maler som gjør at du kommer i gang umiddelbart
Pris: kr 500,- (eks. mva.)
Les mer
5. Har vi klarlagt hvilke beslutningssekvenser en typisk beslutningstager går gjennom i sin beslutning om å kjøpe våre produkter eller tjenester?
6. Har vi identifisert og kvantifisert de daglige, ukentlige, og månedlige aktiviter og prosesser som må gjennomføres for å nå våre salgsmål?
7. Har vi løpende målinger av effekten både kvalitativt og kvantitativt av våre viktigste markedsføringsfremstøt?
8. Har vi oversikten over nøyaktig hva det koster å skaffe en kunde?
9. Er alle våre salgsaktiviteter, vårt markedsføringsmateriell, og våre markedsføringsfremstøt samkjørte og i tråd med vår definerte salgs- og markedsføringsstrategi?

Kan vi svare ja på disse spørsmålene, tyder mye på at vi har en velfundert og systematisk tilnærming i vårt markedsorienterte arbeid.
Kan vi ikke svare ja, derimot, har vi endel hjemmelekser å gjøre.
Husk!
- Salgsstrategien legger føringer for hvordan salgsmålene skal nås, og den danner grunnlaget for handlingsplanene.
- Salgsstrategien tar utgangspunkt i virksomhetens visjon, misjon, eierføringer, verdier, mål og overordnete strategi.
- En resultatfremmende, effektiv og verdiforankret salgsstrategi fordrer at ledelse og medarbeidere er har eierskap til virksomhetens overordnete føringer.
- For å sikre at salgsstrategien gjennomføres er det en forutsetning at virksomheten har en konstruktiv og målrettet bedriftskultur.
Flere artikler fra BizTools Blogg