Biztools

Minst 8 ting som plager innkjøpere

Vi spurte for en tid siden innkjøperne i et av Norges større selskaper hva de synes om selgere. "Storkjeftet, høylydt og fæle til å skryte av seg selv" var blant svarene vi fikk.

Vi avholdt for en tid siden en workshop med alle innkjøpere i et større norsk selskap.

 

Vi spurte disse innkjøperne hva de synes om selgere, og vi fikk mange interessante svar. Denne gjengen står ansvarlig for innkjøp i milliardklassen, så det burde være høyst relevant hva de synes om selgerne de møter i sin hverdag.

 


Abonnere på BizTools Nyhetsbrev

 (BizTools´ukentlige nyhetsbrev om personlig utvikling, salg og ledelse)

 


 

På spørsmål om hva som kjennetegner en typisk selger var det ikke mye oppmuntrende å høre.


En typisk selger er veldig plagsom og pågående, og han skryter fælt av seg selv, ble vi fortalt. Han bruker gjerne store ord i sitt salgsarbeid og er ofte arrogant og for rask på fornavn med innkjøper. 


Han har også en tendens til alt for tidlig i prosessen å spørre og grave om beslutningstagere.


Den jevne selger er posistiv i sin fremtreden, sosial, og lett å like, og han er glad i å pleie innkjøpere sosialt. Som følge av sitt positive vesen lover han typisk for mye. "Ikke noe problem, det fikser vi," er omkvedet. 


 


Salg 4.0

Markedets beste integrerte E-bok i B2B salg?

Book flere og bedre møter

Få bedre innpass hos store kunder

Effektive møter ansikt-til-ansikt

Sluttfør og forhandle fra styrke

Mentale sider i salg: bli bedre til å nå målene dine

Skriv deg til suksess

Du får læreboka pluss et tosiffret antall digitale maler som gjør at du kommer i gang umiddelbart

 

Pris: kr 500,- (eks. mva.) 


Bestille

Jeg vil lese mer før jeg evt bestiller


  

På spørsmål om hva innkjøpere liker minst hos selgere, er det en del ting som peker seg ut. 

  1. Manglende oppfølging fra selger etter kjøpet 
  2. Selgere som ikke holder det de lover
  3. Selgere som ikke overholder frister
  4. Manglende samsvar mellom det som blir solgt inn og kvaliteten på det som leveres 
  5. Kortsiktig tankegang og en lite løsningsorientert tilnærming til salget
  6. Det som virkelig irriterer innkjøpere, dog, er uærlighet, selvskryt og en besserwisser-fremferd fra selget
  7. At selger slipper taket så snart salget er i boks
  8. Pågåenhet fra selgere når innkjøper er i prosessen med å beslutte

Ved siden av nevnte irritasjponer, er den største plagen ved selgere at de ikke viser innkjøpere respekt - og omgår dem.


"Jeg kan ikke fordra når selgere går bak ryggen vår," uttrykte en av innkjøperne til de andres bifall.


Så, for oss som jobber med salg, har vi litt av hvert å ta fatt i.

  


Flere artikler fra BizTools Blogg


Relaterte artikler

17 steg i kjøpsprosessen Forstå kundens kjøpeprosess
Kunde kjøper verdi - ikke produkter
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS