Biztools

3 ledertips for effektive tilbakemeldinger

Å gi rett feedback er en av grunnstenene i god ledelse. Ofte opplever ledere at tilbakemeldingene de gir ikke har ønsket effekt.

Selv med de beste intensjoner, kan tilbakemeldinger være lite effektive eller i verste fall kontraproduktive.

 

Skrytende tilbakemeldinger gir ofte negative konsekvenser, og det å være "snill" mot en som har gjort noe feil, kan føre til økende usikkerhet hos den gitte medarbeider.

 

Forskning viser at enkelte typer tilbakemeldingfer fungerer bra mens andre gjør det ikke.

 


 

Klikk her for å abonnere på BizTools´ Nyhetsbrev

 (BizTools´ukentlige nyhetsbrev om personlig utvikling, salg og ledelse)

   


 

1. Skryt av prosessen, ikke evner og egenskaper!

Selv om folk elsker å høre at de er dyktige og flinke, vil tilbakemeldinger som henspeiler på talenter kunne skape fremtidig utrygghet. Folk som får skryt av sine egenskaper vil kunne bli usikre når de så møter mostand.

 

Hvordan kan vedkommende som er så "flink" slite med noe?

 

Hvis vi i stedet gir skryt for det som er gjort og som vedkommende kan påvirke, så blir vedkommende mye mer robust i møte med fremtidig mostand. Vedkommende vil da - når han møter motstand - trekke på erfaring fra tidligere, vellykkete handlinger, fremfor å betvile egne evner.

 

Derfor, ikke skryt av personen som sådan, skryt av det vedkommende gjorde!

 

2. Når noe går skeis, ikke skyv ting under teppet!

Når en medarbeider har gjort en feil eller utført en oppgave svakt, skal du ikke søke å pynte på det hele.

 

Selv om det skaper ubehag for begge parter på kort sikt, så fortjener folk likefrem og ærlig tilbakemelding når de har gjort en dårlig jobb. Det er en del av læring og utvikling.

 

Å få tøff, men rettferdig tilbakemelding bemyndiger folk. 

 

Å skåne en medarbeider som har gjort noe feil, er å gjøre ham en bjørnestjeneste.

 

Igjen gjelder regelen om å gi tilbakemelding knyttet til handling eller manglende handling, ikke til vedkommende som person. 

 


Salg 4.0

Markedets beste E-bok i B2B salg?

Book flere og bedre møter

Få bedre innpass hos store kunder

Effektive møter ansikt-til-ansikt

Sluttfør og forhandle fra styrke

Mentale sider i salg: bli bedre til å nå målene dine

Skriv deg til suksess

(Dette vil jeg vite mer om)


3. Når ting går galt, ikke drep muligheten for forbedring!

"Du er håpløs.", "Dette nytter ikke." eller "På denne måten lykkes vi aldri." er eksempler på tilbakemeldinger som kveler troen på at ting kan bli bedre. 

 

Skal du hjelpe folk som sliter, må kan du ikke bare gi dem innspill på hva de bør gjøre, du må også hjelpe dem med hvordan ting bør gjøres.

 

Unngå å belønne innsats etter en fiasko - det får bare folk til å føle seg som idioter!

 

Gi konkrete og informative tilbakemeldinger på hva og hvordan vedkommende kan gjøre noe bedre! Det er også en forutsetning at foreslåtte handlinger er aktiviteter som er under medarbeiderens innflytelse - det vil si at vedkommende faktisk kan utføre dem.

 


Klikk her for å lese flere artikler fra BizTools Blogg


Relaterte artikler

Glem svakhet, fokuser på sterke sider 10 tips for bedre tidsstyring
Enkel modell for balanse i livet 50 prosent av ledere er håpløse
Kast ikke bort tiden på svake selgere Halvparten av selgere i feil jobb
Er du en dårlig lagspiller?
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS