Biztools

4 steg for å ta opp et irritasjonsmoment

Å ta opp et problem eller uoverenstemmelse er vanskelig og ubehagelig. Vi ser på en enkel 4-trinns prosess for å gjøre det.

Problemer, gnisninger, irritasjonsmomenter eller feider mellom kolleger eller mellom sjef og medarbeider, er blant de største tids- og energityver i næringslivet. Uoverenstemmelser svekker produktiviteten i team, og de demotiverer både ledere og medarbeidere. Det er alltid små uoverenstemmelser og gnisninger på en arbeidsplass, og det lever vi som regel godt med.

Rett som det er utvikler ting seg til større uoverenstemmelser, og da går det utover butikken. I yrker med tøffe resultatkrav som krever det lille ekstra kan konflikter være forskjellem mellom måloppnåeklse eller resultatsvikt.

  


Klikk her for å abonnere på BizTools´ Nyhetsbrev

 (BizTools´ukentlige nyhetsbrev om personlig utvikling, salg og ledelse)

 


Hvordan kan vi løse opp i uoverenstemmelser?

Forutsetningen for å lykkes er at du er bestemt, tydelig og presis, men ikke aggressiv. Aggresjon får oss mennesker umiddelbart til å gå i forsvarsposisjon. Når begge parter er i forsvarsposisjon, forsterkes uenigheter.

Å være bestemt, tydlig og presis fordrer at du står på din rett (og plikt dersom du er leder) til å ta opp problemer.

Målet er at du gjør det uten å fornærme eller ydmyke den andre part (en fornærmet part går uunngåelig i forsvarsposisjon.)

Måten å ta opp et problem uten å fornærme noen, er å gå på sak ikke person. Du konfronterer handlinger, ikke vedkommendes karakter, egenskaper eller ferdighter.

Opskriften er som følger:

Steg 1. Beskrive hva som som foregår - handlingen(e) som du anser er problemet.

Steg 2. Uttrykke følelsene du opplever som følge av handlingene.

Steg 3. Markere hvilke forandringer du ønsker å oppnå.

Steg 4. Påpeke fordelene for den annen part ved å gjøre denne forandringen.


Salg 4.0

Markedets beste E-bok i B2B salg?

Book flere og bedre møter

Få bedre innpass hos store kunder

Effektive møter ansikt-til-ansikt

Sluttfør og forhandle fra styrke

Mentale sider i salg: bli bedre til å nå målene dine

Skriv deg til suksess

(Les mer om Salg 4.0)


Eksempel med en kollega (teamleder) som stadig avbryter med ideer, innspill eller tanker enten de er relevante eller ikke.

Steg 1.  (Beskrive)

"Unnskyld Pål. Jeg vet jeg avbryter deg, men du avbrøt meg akkurat. Det er ikke første gang, det skjer ganske ofte. Jeg foreslår noe, og så bryter du inn. Jeg får ikke fullført."

Steg 2. (Uttrykke følelser)

"Jeg blir frustrert og irritert på deg."

Steg 3. (Markere forandringer)

"Det jeg ønsker, er at du skal la meg fullføre det jeg skal si, før du tar ordet. Hvis du ikke vet om jeg er ferdig, ber jeg deg spørre om jeg har fullført det jeg skulle si."

Steg 4. (Påpeke fordeler)

"Jeg vet at jeg vil bli mye mer effektiv og produktiv hvis jeg får komme med mine innspill uten å bli avbrutt. Det vil definitivt hjelpe teamet med å øke måloppnåelsen. Jeg vet at jeg ikke jobber optimalt med et høyt frustrasjonsnivå, fordi jeg føler at jeg ikke kommer til orde."


Klikk her for å lese flere artikler fra BizTools Blogg



Relaterte artikler

Kan vi bedre vår EQ? Spør deg til business
Yte eller nyte Salgskultur: Ord og handling
Forberedelser til salgsforhandlinger Egenskaper ved en dyktig forhandler
Strategier for énerne
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS