Biztools

Ydmykhet - sterk side eller svakhet?

Selvtillit, mot og beslutsomhet regnes som positive egenskaper hos en leder. Hva med med ydmykhet - er det en sterk side eller en svakhet ved en leder?

Ydmykhet i ledelse er en klart undervurdert evne. Mange ser ydmykhet som synonymt med svak, underdanig, ubesluttsom, ryggløs, feig og veik. 

En utfordring er at ordet ydmykhet ikke er langt unna ydmykelse - som kun er negativt.

Å bli ydmyket betyr å tape stort, bli avslørt som mye svakere enn motparten, eller bli skjemmet ut i all offentlighet. (Det interessant er at det ofte er dem med minst ydmykhet, som ender opp i de mest ydmykende situasjoner til slutt.)


Klikk her for å abonnere på BizTools´ Nyhetsbrev

 (BizTools´ukentlige nyhetsbrev om personlig utvikling, salg og ledelse)


Hvordan kan da det å være ydmyk være positivt?

Ordet ydmyk har betydninger som jordnær, forankret til grunnen, lav.

Historisk sett ser vi at ledere som har gjort virkelig gale ting har vist en skremmende mangel på ydmykhet. 

Derimot, har det ikke manglet på selvfortreffelighet, selvtillit, besluttsomhet, (over)mot, hybris, arroganse og ufeilbarlighet. 

Ledere og mennesker som er lite ydmyke er samtidig lite lydhøre for kritikk eller tilbakemeldinger som strider mot egne meninger. De har også en klar tendens til å avbryte og overkjøre andre mennesker når de skal fremlegge sitt syn.


På tide med salgstrening?

Les mer om våre skreddersydde salgstreningsopplegg!

BizTools AS. Kontakt oss gjerne på telefon +47 98 21 66 75 eller e-post jens@biztools.no! 


Ydmykhet, på sin side, innebærer respekt for andre og deres meninger, selvinnsikten at du som leder ikke har alle svarene - og forståelsen av at du som menneske og leder alltid kan bli bedre. 

Ydmyket innebærer innsikt i egne svake sider og begrensninger - som supplement til de sterke sidene. 

Vi ser ydmykhet i de virkelige énerne innen idrett og ledelse. Etter hvert som de blir eldre og mer modne, blir de typisk også mer ydmyke. De besitter den nesten paradoksale kombinasjonen av ydmykhet, innsatsvilje og løsningsorientert besluttsomhet.

Jeg vil si det så sterkt som at uten ydmykhet vi du aldri nå ditt potensial. Du vil bli stående på stedet hvil, sittende fast i troen på egen fortreffelighet.

Hvis du er den beste, har de rette svarene og er vant til å vinne, hvorfor skal du jobbe hardt for å blir bedre?


Salgsboken: Salg 4.0

Er du feltselger og vil øke salget ditt? 

Les mer om/kjøp Salg 4.0 

  


Relaterte artikler

10 ting som ødelegger for suksess 5 ting verdt å gi slipp på
3 ting som virkelig motiverer medarbeidere 4 steg for å ta opp et irritasjonsmoment
10 årsaker til at vi tar dårlige avgjørelser Glem svakhet, fokuser på sterke sider
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS