Biztools

Engasjert eller besatt? Inspirert eller overtent?

Hvor går grensen for engasjement? Når krysser vi grensen fra positivt engasjement til en ødeleggende besettelse? Når "er nok nok", og hvordan vet vi at det er riktig "aldri å gi opp"?

Livet er fullt av paradokser, skillelinjer og vanskelige grensedragninger.


En av mine besteforeldre hadde et ordtak: "medisin i hver dråpe, gift i hver liter". Uttrykket "for mye av det gode" beskriver det samme fenomenet.


Vi er flasket opp på at vi "aldri skal gi opp»" Samtidig snakker vi å "kaste gode penger etter dårlige penger."

 

Disse grenseoppgangene møter vi i salg, i business og i livet.

 


Klikk her for å abonnere på BizTools´ Nyhetsbrev

 (BizTools´ukentlige nyhetsbrev om personlig utvikling, salg og ledelse)


 

Når skal vi fortsette å investere i et forhold, og når er det rett å "kaste inn håndkleet" og si "nok er nok"?


Når er tidspunktet for å si at "nå har jeg investert nok i denne salgsmuligheten, nå avslutter jeg denne og går jeg videre med nye mulighter." Samtidig venter gjennombruddet rundt neste hjørne. Ga vi oss for tidlig?


Når har vi jobbet lenge nok med en vanskelig kunde - et tapsprosjekt - og kutter ut kunden? Eller er det riktig å fortsette å gi god kundeservice?


Hva med en medarbeider som ikke leverer. Hvor lenge skal vi fortsette å investere tid, krefter og penger, og når skal vi "gi opp" og satse på en avvikling av ansettelsesforholdet?

 


På tide med salgstrening?

Les mer om våre skreddersydde salgstreningsopplegg!

BizTools AS. Kontakt oss gjerne på telefon +47 98 21 66 75 eller e-post jens@biztools.no! 


 

Entusiasme og lidenskap er regnet som positive egenskaper. Når krysser vi grensen til overentusiasme eller besettelse? I idrett snakker vi om å ha rett tenningsnivå. Når vet vi at vi er på rett tenningsnivå, når er vi uinspirerte og når er vi overtente?


Trekker vi paralellen til business og presentasjoner, vet vi alle at en overtent foredragsholder er slitsom, mens en uinspirert foredragsholder er drepen.

 
Når vet gründeren at nok er nok: "Jeg kan ikke gi mer av mitt liv til denne idéen." samtidig som gjennombruddet kanskje venter over neste bakketopp: man skal jo aldri gi seg.

 

Mange mener at Steve Jobs var besatt av sine visjoner og at Apple aldri hadde lykkes - uten Jobs´ besettelse - med omstillingen fra et nesten irrelevant dataselskap til verdens kanskje mest lønnsomme, banebrytende og innflytelsesrike elektronikk- og underholdningsselskap. 


Hvordan vet gründeren at hans besettelse med sin idé er en positiv Steve Jobs-type besettelse og ikke bare en vanlig, destruktiv besettelse som etterlater seg finansiell ruin og dårlige menneskeskjebner?


Hva mener du?

 


Salgsboken: Salg 4.0

Er du feltselger og vil øke salget ditt? 


Les mer om/kjøp Salg 4.0 

 

 

  

 


Relaterte artikler

10 ting som ødelegger for suksess 6 tips for bedre mobiliseringsevne
3 ting som virkelig motiverer medarbeidere Ikke la deg knekke
Ta det verste først Ikke la hastverk ødelegge
12 uvaner som hemmer oss 12 tips for å blir bedre til å si nei
Yte eller nyte 10 årsaker til at vi trenerer
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS