Biztools

13 tapsposter ved feilansettelser

Det er svindyrt å ansette feil mennesker i salg. Det er åpenbart direkte utgifter forbundet med feilansettelser. Likevel kan de skjulte kostnadene svi mest.

Mine erfaringer som salgsrådgiver, trener og headhunter er at bedrifter bruker fra ett til halvannet år fra en feilansatt feltselger tiltrer og til vedkommende er ute av virksomheten. I telefonsalg er det noe bedre, men det kan fort ta fra seks til ni måneder før bedrifter blir kvitt en telefonselger som ikke leverer.


Meld deg på BizTools´ ukentlige Nyhetsbrev

 (om personlig utvikling, salg og ledelse)


  

Legger du til rekrutteringstiden i forkant av ansettelsen er tiden vedkommende påfører virksomheten tap, enda lenger. 

Direkte kostnader som rekrutterings-, personal- og salgskostnader er kjente størrelser, mens de indirekte kostnadene er vanskeligere å identifisere og kvantifisere.

Her er en listen over potensielle tap ved feilansettelser:

  1. tidstap for kolleger / ledere
  2. energitap for kolleger / ledere
  3. redusert innsats / produktivitet i andre selgere som blir "smittet" av middelmådigheten til en som ikke leverer
  4. svekking av etablerte og fungerende salgsprosesser ved at selger ikke følger disse
  5. risiko for motivasjonstap hos de beste selgerne - som hater å se at selgere som ikke leverer over tid få fortsette
  6. de beste selgerne slutter av samme grunn som punktet over
  7. svekkelse av kunderelasjoner - som følge av svak innsats fra dårlig selger
  8. tap av kunder
  9. budsjettsvikt som følge av manglende salg
  10. irritasjon i selgerkorps som følge av tap / reduksjon i teambonus
  11. svekket salgskultur
  12. indirekte og direkte kostnader knyttet til erstatningsrekruttering
  13. ukurans / avskrivninger som følge av at produkter ikke selges etter planen

Selv om en bedrift ikke vil oppleve alle nevnte tap i en gitt feilrekrutteringssituasjon, er kostnadene uansett betydelige. Ofte kan de skjulte kostnadene være vel så høye som de direkte kostnadene.


Få et løft i salget?

BizTools Effektiv Salgshjelp!

+47 98 21 66 75 / jens@biztools.no 


 

Hva bør du gjøre?

  • Vær våken, grundig og systematisk ved alle ansettelser i salg!
  • Aldri la hastverk styre prosessen! Det er bedre ikke å ansette noen, enn å ansette feil.
  • Er du i tvil gå en ekstra runde!
  • Det er store forskjeller i salg. Suksess i én salgsjobb gir derfor ikke nødvedigvis suksess i en annen.
  • Gi stimulerende, motiverende, strukturert, grundig og beste-praksis-orientert opplæring i den nye jobben herunder oppgaver, salgsprosesser, salgsmål, markedet, konkurransesituasjon, produkter, tjenester og kunders kjøpsmønstre!
  • Bruk prøvetiden for dét den er ment til. Sett eskalerende milepæler, måle underveis, evaluere måloppnåelse, konfrontere salgsrekrutt og sett inn nødvendige tiltak.
  • Ved lange salgssykluser, bruk delmål / milepæler knyttet til innsatsfaktorer ikke resultatfaktorer.
  • Avslutt - i løpet av prøvetiden - ansettelsesforhold som ikke er vellykkete.
  • Ha maks en måned oppsigelse i prøvetiden.


 

   

Relaterte artikler

3 ledertips for effektive tilbakemeldinger Glem svakhet, fokuser på sterke sider
Kast ikke bort tiden på svake selgere Synke eller svømme - en elendig onboardingtaktikk
12 Vegringer i salg Salgskultur: Ord og handling
Hvordan miste gode selgere?
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS