Biztools

12 tips for å miste dine beste selgere

Her er en liten smørbrødliste over ting du bør gjøre hvis du vil miste dine beste selgere.

Salgssjefer har en tendens til å bruke mesteparten av sin tid, energi og oppmerskomhet på selgere som ikke leverer.

 

De som leverer måned etter måned, er lett å glemme - helt til de slutter.

 

Så det å overse de beste er én måte å bli kvitte gode selgere.

 


Meld deg på BizTools´ ukentlige Nyhetsbrev

 (om personlig utvikling, salg og ledelse)


 

Her er flere gode måter å bli kvitt dine beste selgere!

  1. Ha høy toleranse for middlmådighet og laber innsats. 
  2. Ha idiotiske regler og prosedyrer. Ikke gi klare mål med fornuftige retningslinjer og effektive prosesser. 
  3. Tar du den helt ut, skal du innføre nitidig regelstyring etter beste offentlig modell.
  4. Skjær alle over en kam. I stedet for å tilpasse lederstil og oppfølging etter den enkelte selgers behov, skal du behandle alle likt. One size fits all!
  5. Aldri belønne topp innsats, resultater og bidrag i og utenfor salg. Pass særlig på ikke å bemerke innsats og måloppnåelse som er i tråd med bedriftens mål, visjon, misjon og verdier.
  6. Pass på at jobben er tynget av dødelig alvor. Ikke stimulere til at folk har det gøy på jobb. Stopp antydning til humor, smil og glede. Sørg for at alt arbeid oppleves som en plikt!
  7. Unnlat alltid å informere folk. Ikke påpek de gode ting som skjer og for all del, holdt tett om dårlige nyhheter, problemer og utfordringer. Overlat all kommunikasjon om negative ting til ryktebørsen.
  8. Detaljstyre alle i salg. Legg særlig vekt på å legge opp et særs detaljert løp for hvordan oppgaver skal løses. Aldri fortelle hvorfor ting skal gjøres. Heng over skuldrene og observere selgerne i flest mulig gjøremål. 
  9. Husk at ledelsen har alle svarene. Ikke involvere selgere i noen avgjørelser, og for all del - aldri spør om hvordan ting kan gjøres bedre.
  10. Ikke implementere noe spesifikt program for å holde på gode selgere og salgsledere. Slik overlates best til tilfeldighetene.
  11. Bruk all tid på de svake selgerne - glem de beste.
  12. Gjør opplæringstiden for nye selgere mest mulig kjedelig, mangefull, ustrukturert og ineffektiv. Pass på å fokusere på regler, prosesdyrer og de meste byråkratiske delene av virksomheten. Da sikrer du at nye, dyktige selgere angrer på at de har begynt hos deg. En effektiv måte er å kaste selgere ut på dypt vann og la dem synke uten særlig opplæring i det hele tatt.

 Lykke til!

 


Få et løft i salget?

BizTools Effektiv Salgshjelp!

+47 98 21 66 75 / jens@biztools.no 


 



Relaterte artikler

Når salget svikter - ikke gå i fella 50 prosent av ledere er håpløse
Halvparten av selgere i feil jobb Er du en dårlig lagspiller?
Tips for å finne gode selgere Synke eller svømme - en elendig onboardingtaktikk
KISS eller kompleks - rett lønn for strevet? 12 Vegringer i salg
Salgskultur: Ord og handling Salgssjefen - ingen skam å søke hjelp
Snuoperasjon i salg
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS