Biztools

4 selgertyper

For å gjøre det enklere å rekruttere de rette selgerne, kan vi dele selgere inn i fire kategorier.

Det finnes en rekke måter å dele selgere i kategorier.  

Her er en enkel og rask kategorisering hvr man deler selgere inn i fire forskjellige selgertyper.

De fire selgertypene:

1) "Lettvekteren"

"Lettvekteren" synes det å selge virker greit. Han følger gjerne selskapets salgsprosess uten å forstå den - og sliter med å skape resultater. Slike selgere har en tendens til å se svart-hvitt på tingene, og de har alltid gode forklaringer på hvorfor resultatene uteblir. 

  

Vedkommende kan ofte ha hatt suksess i tidligere jobber, hvor forutsetningene har vært annerledes og hvor vedkommende selv ikke har vært viktigste bidragsyteren til oppnådd suksess. 

  

Han er typisk ikke villig til å gjøre det harde arbeidet som skal til for å lykkes og tar ikke ansvar for egen manglende suksess. 

  

Slike selgere krever tøff og tett oppfølging slik at de tar valget om å jobbe hardere. Ellers må de hjelpes til å finne seg annet arbeid.

2) "Kundebehandleren"

Slike selgere liker å være komfortable, og de unngår de vanskelige tingene. De har et veldig sterkt kundefokus og er derfor godt likt av kunder. De mangler litt driv og er gjerne lite risikovillige. "Kundebehandleren" har potensial til å bli toppselger hvis salgsleder klarer å tenne gnisten i vedkommende og får ham/henne til å utvide komfortsonen.

  

Hvis ikke, passer de best til kundeforedling ( farming).

3) "Turboselgeren"

Dette er selgere med stort ego, høyt driv og tydelig konkurranseinstinkt. De leverer alltid resultater og får ting gjort. De har krevende personlighet og stiller store krav til sine omgivelser.

  

De kan også ha en tendens til å være pågående mot kunder/prospekter, særlig dersom de ligger litt bak skjema.

  

Tendensen til å være i overkant aggressiv mot kunder, kan være et problem og da særlig i komplekse salgssammenhenger hvor ting tar tid og hvor overdreven pågåenhet er en direkte ulempe.

   

"Turboselgeren" elsker å være i sentrum av begivenhetene.

  

4) "Den Profesjonelle"

Dette er drømmeselgeren som alltid leverer, samtidig som vedkommende gir av seg selv internt og mot kunder. Vedkommende er observant, selvgående og har kontroll på sitt konkurranseinstinkt. Vedkommende vet godt hvilke kamper som bør tas.

   

Slike selgere får ting gjort uten unødig belastning på egen organisasjon og har ikke samme behov for å stå i rampelyset som "Turboselgeren".

Hvem bør du satse på?

De fleste selskaper bør generelt søke å ansette "Profesjonelle" selgere.

  

Det kan være situasjoner der du står overfor knalltøffe nysalgssituasjoner der du trenger noen særdeles drevne "Turboselgere". Det vil gjelde i situasjoner der behovet for å være pågående trumfer bekymringen for å overbelaste kundeforhold. 

  

I situasjoner der du primært trenger å ta vare på større kunder, kan det være på sin plass å ansette "Kundebehandlere."

   

"Lettvekteren" bør du unngå!

   


Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale!

   

Tel: +47 98 21 66 75

E-post: jka@salesforce1.no

Web: www.salesforce1.no

   

    

Jens T. Kanden    

Salgstrener/salgsrådgiver

Daglig leder / partner SalesForce1 Norge AS

  


Relaterte artikler

Jeger, foredler eller forvalter? 10 leveregler for proaktive selgere
Halvparten av selgere i feil jobb Er du en dårlig lagspiller?
12 uvaner som hemmer oss 2/3 feilansettelser i salg
5 typiske selgerfeil Egenskaper ved en dyktig forhandler
10 årsaker til at vi trenerer Topp 10 egenskaper i salg
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS