Biztools

Nøkkelen til å frigjøre beslutningskapasitet

Visste du at vi har begrenset med mental kapasitet til å ta beslutninger og foreta valg?

Mental kapasitet er en knapphetsressurs. Den kan trenes opp, videreutvikles og forbedres, men mental kapasitet er en begrenset ressurs vi må disponere vel.

   

De fleste av oss har erfart at manglende søvn, dårlig kosthold og svak, generell helsetilstand svekker vår mentale kapasitet. Tar vi ikke vare på oss selv, får vi dårlig mental «kondis». Da skyver vi på vanskelige avgjørelser, eller vi tar valg uten å orke å gjøre en skikkelig innsats for å skaffe oss et godt beslutningsgrunnlag. Vi makter ikke å mobilisere skikkelig mentalt. 

   

Tilsvarende gjelder misbruk av alle typer stimuli - det være seg lovlige eller ulovlige. Konflikter, økonomisk uføre eller ubalanse i livet svekker også i høyeste grad vår mentale robusthet.

   

Mindre kjent er det at alle typer avgjørelser vi tar hver dag, tapper vår tilgjengelige mentale kapasitet på en gitt dag. Også de små daglige valgene (klesvalg, kjørerute, dagens gjøremålsliste, middagsvalg osv.) trekker på vårt mentale overskudd.

    

Det er en grunn til at endel mannlige toppledere «alltid» går i hvit skjorte, mørk dress og slips. Det gjør det for å slippe å ta valg om hva de skal ha på seg. De går normalt i det samme antrekket hver eneste dag. 

Det samme hver dag

Ved siden av søvn, kosthold, helse og balanse i livet - som hentydet ovenfor - er oppskriften på å frigjøre mental energi, å skape daglige rutiner som reduserer antall valg du må ta.

   

Gjør det samme hver dag, gjør det til samme tidspunkt - skap rutiner rundt alle ting som ikke er viktige og krever daglige, bevisste valg. Spis hverdagsfrokost til samme tid, spis det samme, les og behandle e-post og gå gjennom dagens agenda på samme måte hver eneste ukedag.

   

Jo flere daglige aktiviteter du kan automatisere gjennom rutiner så du slipper å bruke mental energi på å ta valg eller mobilisere, dess større mentalt overskudd skaper du til å gyve løs på de viktige og vanskelige valgene og utfordringene.

    


     

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale!

   

Tel: +47 98 21 66 75

E-post: jka@salesforce1.no

Web: www.salesforce1.no

   

   

   

Jens T. Kanden 

Salgstrener/salgsrådgiver

Daglig leder / partner SalesForce1 Norge AS


Relaterte artikler

1 tips for å komme ovenpå 3 steg til å løse et problem en gang for alle
Glem det du ikke kan gjøre noe med Engasjert eller besatt? Inspirert eller overtent?
6 tips for bedre mobiliseringsevne 10 årsaker til at vi tar dårlige avgjørelser
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS