Biztools

Få suksess ved å satse på dine sterke sider

De fleste av oss lever i den tro at for å komme oss opp og frem må vi gjøre noe med de svakeste sidene våre. Det er på tide å ta et oppgjør med denne svakhetsfikseringen.

Svært mye tid, energi, penger og blodslit innen menneskelig utvikling, også innen salg, går med på å rette opp svakheter. 

   

I tråd med tradisjonell næringslivsdogma, prioriterer mange bedrifter å få ansatte til å forbedre sine svakheter i stedet for å utvikle underliggende talenter til sterke sider. Det samme tenker vi ofte på det personlige planet.

   

Som salgsrådgiver har jeg observert  at de selgere som virkelig lykkes over tid, har en evne til å dra full nytte av sine sterke sider. Samtidig finner de måter å kompensere for sine svake sider. Resultatet er måloppnåelse langt over snittet. 

   

Forskning fra The Gallup Organization, dokumentert blant annet i boken "Now Discover Your Strengths",  underbygger det vi har observert. De går til angrep på antagelsene om at hvert enkelt menneske kan lære seg å bli kompetente i hva som helst, og at hvert enkelt menneskes største potensial for vekst ligger i forbedring av sine svakheter.

       

I stedet mener forfatterne at våre talenter er evigvarende og unike, og at vårt største potensial for vekst ligger innenfor områder der vi allerede er sterke. 

Hva betyr så dette for oss som jobber i salg? 

Vi som selgere må skifte fokus i vårt utviklingsarbeid fra å jobbe hovedsakelig med å utbedre åpenbare svakheter til å rendyrke og videreutvikle våre talenter og sterke sider.  Som selgere og - ikke minst - salgsledere, har vi ikke råd til å ignorere slikt, gitt at å jobbe med salg er en evig søken etter å bli bedre i det vi holder på med. 

    

De av oss som jobber med salgsutvikling og salgsledelse må gjøre noen personlige omdisponeringer. Fordi det faller naturlig for de fleste av oss å se manglene ved selgeres innsats og kompetanse, må vi disiplinere oss til også å oppdage og avdekke selgeres talenter og sterke sider. Det er her det er mest å hente. 

       


Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale!  

   

Tel: +47 98 21 66 75

E-post: jka@salesforce1.no

Web: www.salesforce1.no

   

   

   

Jens T. Kanden 

Salgstrener/salgsrådgiver

Daglig leder / partner SalesForce1 Norge AS

  


Relaterte artikler

10 tegn på høy EQ Glem det du ikke kan gjøre noe med
5 tips for å klarne hjernen Grave i fortiden - eller se fremover?
1 triks som skaper vekst
 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS