Biztools

12 gode grunner til å ansette folk over 50

Som salgstrener, rådgiver og headhunter ser jeg at mange bedrifter kjemper en innbitt kamp om kandidater i alderen 30 - 35. La oss se på en alternativ bemanningsstrategi.

   

Vi møter og intervjuer mange medarbeidere, mellomledere og toppledere årlig.

   

På innsiden i virksomheter ser vi produktive folk i alle aldre. Derimot, når nye mennesker skal hentes inn, er det påfallende hvor homogen bemanningsstrategien er: Så og si alle vil ha folk i trettiårene.

   

La oss se på 12 gode grunner til at bedrifter bør få øynene opp for de støvete diamantene: ledere og yrkesutøvere over 50 år.

   

12 gode grunner til å ansette en over femti år:

  1. Mens yngre kandidater ofte er i tidsklemma og hopper fra det ene til det andre, lever femtiåringen et roligere liv, typisk med voksne barn.
  2. Femtiåringen vet stort sett hva hun skal bli når hun blir stor. Det gir trygghet, ro og evne til å fokusere. Femtiåringen vet at gresset ofte ikke er grønnere på den andre siden.
  3. Du kan gjøre et virkelig kupp fordi det er mindre konkurranse om femtiåringene.
  4. Mange femtiåringer har ordna forhold og er ikke drevet av penger. Det betyr at du som arbeidsgiver kan få god verdi for pengene.
  5. De fleste femtiåringer har funnet fred med seg selv og er drevet av andre ting enn å skulle nå til topps. Det betyr at de kan fungere godt i en ledergruppe, ikke oppleves som en trussel for unge, ambisiøse ledere, og de kan være gode støttespillere for toppleder.
  6. 50-åringer har gjerne mye kompetanse og erfaring som kan gi bedriften konkurransefortrinn.
  7. En femtiårings dømmekraft er gjerne godt utviklet etter 20-25 år i arbeidslivet, og vedkommende kan derfor gi gode råd og bidra til at bedriften fatter gode beslutninger, spesielt i utfordrende situasjoner.
  8. Eldre mennesker generelt er en kundegruppe som øker i omfang. Å ha ombord folk som kan relatere til eldre kjøpegrupper, kan bidra til å bedre bedriftens kommunikasjon og tilbud til disse kjøpegruppene.
  9. Femtiåringer har gjerne innsett at de ikke alltid har rett, og de er derfor i større grad i stand til å innrømme feil, uten at selvfølelsen går til bunns. Det kan være meget positivt for arbeidsklima og miljø - at man ser på feil som noe man lærer av, istedenfor at en syndebukk-kultur får råde grunnen.
  10. En femtiåring kjenner gjerne seg selv veldig godt, og vedkommende vil naturlig søke å bruke sine sterke sider og talenter i hverdagen - som resulterer i mye bedre ytelse. Mange unge søker ubevisst til oppgaver som de ikke har forutsetninger for å løse, av mangel på egeninnsikt. Dette gir feilansettelser, tapt tid og energi - og derved sløsing.
  11. En femtiåring har (som regel) lært seg at det å brenne lyset i begge ender ofte fører til stress, slurv, feil, frustrasjon og til slutt utbrenthet. Ved å være mer fokusert og kutte ut negativ atferd, kan femtiåringen være veldig produktiv på de områdene som virkelig gjelder.
  12. Ved å innlemme folk over femti så søker du i en mye større talentpool. Du øker sjansen betydelig for at du skal ende opp med en bedre kandidat.

  

Avslutningsvis er det verdt å påpeke at det selvfølgelig finnes femtiåringer som ikke duger til en gitt oppgave.

   

Man skal søke femtiåringer (eller eldre) som er nysgjerrige, sultne på å lære, trygge på hvem de er, har ordnete forhold i privatlivet, og som fortsatt vil noe. For øvrig gjelder det samme rekrutteringshåndverket som for kandidater i alle aldre.

  


   

  

  


    

Forfatter: Jens T. Kanden 

Salgstrener/salgsrådgiver

Tel: +47 98 21 66 75

E-post: jka@salesforce1.no

Web: www.salesforce1.no

Daglig leder / partner SalesForce1 Norge AS

 

 

 

 
Aktuelt
Ikke selg - la kunden kjøpe

Den beste måten å selge på er ikke å selge, snarere å legge til rette for at kunden kan kjøpe av deg.

5 tilnærminger til beslutningstaker

Mantraet i forretningsorientert salg er å få tilgang til beslutningstaker. Vi ser på effektiviteten ved fem forskjellige tilnærminger.

1 uvanlig tips til bedre segmentering

De fleste selgende bedrifter segmenterer kunder og prospekter på data som omsetning, antalle ansatte, lønnsomhet, geografi og så videre. Mindre vanlig er kvalifisering og segmentering på myke ting som verdier og kultur.

7 grunner til at kunder kjøper

I forretningsmarkedet kjøper kunder verdi ikke produkter eller tjenester. Som selgere må vi reflektere over hvilke verdier våre løsninger representerer.

5 fallgruver ved jobbskifte

Når vi skifter jobb er det mange ting å tenke på. Vi bør ha et fem års perspektiv på valget vi gjør. Da kan det være lurt å unngå de vanlige fellene.

 
Utviklet av Bysant AS