Med SWOT kan du liste opp og sortere selskapets sterke (Strengths) og svake sider (Weaknesses) sett opp mot de muligheter (Opportunities) og trusler ( Threats) som finnes i markedet.
Sterke og svake sider henviser til interne faktorer i eget selskap - som vi kan påvirke, mens muligheter og trusler er de eksterne faktorer i markedet - som vi ikke kan gjøre noe med.

En SWOT-analyse gir mest treffende resultater når bidragsytere har et bredt og variert perspektiv på selskapet og markedsforhold. Man bør derfor dra inn folk fra ledelse, salg, markedsføring, produksjon, logistikk, administrasjon og kundeservice. Ofte kan eksterne bidragsytere som partnere, kunder, leverandører eller forskjellig type eksperter bistå med ytterligere relevante perspektiver.
Idemyldring er én god metode til å finne punkter til de fire kategoriene.
En annen er å be deltakere lage sin egen SWOT i forkant for så å konsolidere til en felles SWOT i plenum.
Etter at man har gjennomført og samlet alle forslag i hver kategori, lager man en felles SWOT med de viktigste faktorene ført opp i prioritert rekkefølge.
Det kan være fornuftig å enes om for kriteriene for en eventuell prioritering. Kostnader, avkastning, risiko, sannsynlighet, kompleksitet, tidsramme er mulige prioritetskriterier.
Mulige spørsmål i en SWOT
Sterke sider (positive, interne faktorer)
- Hva er vi gode på?
- Hvilke interne ressurser har vi?
- Positive aspekter ved våre medarbeidere?
- Hvilke kompetanser har vi?
- Positive aspekter ved vår virksomhet (prosesser, kapital, kundebase, patenter, teknologi, logistikk)
- Hvilke fortrinn har vi i forhold til konkurrenter?
- Andre positive, interne faktorer
Svake sider (negative, interne faktorer)
- Hva er vi svake på?
- Hva mangler vi mht prosesser, kompetanse, ekspertise, kunnskap, verktøy?
- Hva mangler vi av ressurser?
- Andre negative, interne faktorer
Muligheter (eksterne markedsorienterte positive faktorer)
- Økonomi, konjunkturer - som åpner muligheter-
- Konkurrenter / konkurransesituasjon - som åpner muligheter
- Nye markedsmuligheter
- Muligheter for å skaffe nye kunder
- Vekst i etablert portefølje
- Digitalisering / teknologi
- Kundeatferd
- Andre positive markedsmuligheter som kan gi fordeler for din business
Trusler (eksterne markedsorienterte negative faktorer)
- Konkurrenter / konkurransesituasjon - som kan være risiko / trusler
- Økonomi, konjunkturer - som kan være risiko / trusler
- Mulig tap av kunder
- Råvarepriser / -tilgjengelighet, reguleringer
- Digitalisering / teknologi
- Kundeatferd


Forfatter: Jens T. Kanden
Salgstrener/salgsrådgiver
Tel: +47 98 21 66 75
E-post: jka@salesforce1.no
Web: www.salesforce1.no
Daglig leder / partner SalesForce1 Norge AS