Salgsstrategien legger føringer for hvordan salgsmålene skal nås og den danner grunnlaget for handlingsplanene.
Salgsstrategien tar utgangspunkt i virksomhetens visjon, misjon, eierføringer, verdier, mål og overordnete strategi. En resultatfremmende, effektiv og verdiforankret salgsstrategi fordrer at ledelse og medarbeidere er har eierskap til virksomhetens overordnete føringer.
Det er også en forutsetning av virksomheten har en konstruktiv og målrettet bedriftskultur.
Har dere tro på at selskapets salgsstrategi bør spisses og forbedres, ta kontakt
Telefon +47 98 21 66 75 eller e-post jka@salesforce1.no. Se forøvrig www.salesforce1.no for mer informasjon.
Jobb etter en stegvis modell for spissing, videreutvikling og forbedring av salgsstratgien - som skissert i illustrasjonen nedenfor!
- I steg 1 legger man kunde- og produktstrategien.
- I steg 2 legger man strategien for hvilke kanaler man bruker i salg og markedsføring for å nå salgsmålene.
- I steg 3 beslutter man hvordan man organiserer salgs- og markedsfunksjonen på en best mulig måte. Steg 3 er beskrevet nærmere i Bedre organisering i salg.




Kristiske suksessfaktorer for utviklingen av en effektiv salgsstrategi
- Vel definerte, SMARTE mål
- Spesifikke, Målbare, Aktivitetsorienterte, Realistiske, Tidsbestemte og med Eierskap)
- Reell og gjennomgripende vilje til forbedring av salgsstrategi
- Forankring i toppledelse / styret med nødvendig beslutningsmyndighet hos kundens prosjektdeltakere
- Strategisk vurderingsevne hos deltakerne
- Kunnskap om produktenes goder
- Markeds- og kundekompetanse